همشهری آنلاین: یک فوریت الزام پروژه‌های عمرانی به تدوین پیوست مدیریت بحران مورد تصویب اعضای شورا قرار نگرفت.

به گزارش مهر، در جریان بررسی یک فوریت الزام پروژه های عمرانی به تهیه و تدوین پیوست مدیریت بحران احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، ري و تجريش با اشاره به سرکشی اش از سازمان های مرتبط با زلزله گفت: در ساخت و سازهای شهری مان دقت لازم به موضوع زلزله نداشتیم. وقتی موضوع زلزله در ترکیه مطرح شد طرف دو دهه توانستند آسیب ها را کاهش دهند. جایکا می گوید وقتی همه مراحل انجام شوند تلفات ۹۰ درصد کاهش پیدا می کنند. باید به این موضوع توجه کنیم.

مسجدجامعی ادامه داد: در بین همه اسناد موجود جای یک سند پدافند غیرعامل برای زلزله خالی است. اصلا آیا ساختمانهای شهرداری در برابر زلزله ایمن هستند؟ ما پیشنهاد یک فوریتی دادیم که با توجه به ریسک بالای زلزله و تعدد پروژه های عمرانی با این رویکرد به آن بپردازیم و پیوست پدافندی غیرعامل داشته باشیم. می‌گویند وقتی زلزله شد مردم به فضاهای باز شهری بروند اما همان فضاها امکانات لازم ندارند چون در آن مناطق دسترسی به سرویس‌های بهداشتی و غذا و آب نداریم. مرکز پدافند غیرعامل باید امکانات لازم برای اسکان اضطراری را پیش بینی کند. اسکان فقط جا نیست و شامل وسایل بهداشتی و غیره نیز هست.

سید حسن رسولی با این فوریت مخالفت کرد و گفت: پدافند غیرعامل دارای سازوکار خود است و سازمان مستقل در کشور دارد. علت مخالفت من با یک فوریت بودن طرح این است که پیشنهاددهندگان موضوع پدافندی که امنیتی و حفاظتی هست را با ایمنی ساختمان ها اشتباه نگیرند. این دو مقوله با هم متفاوتند و این دوموضوع قابل جوع در یک لایحه نیستند و درخواست میکنم بین این دو تفکیک انجام گیرد.

الزام شهرداری برای اجبار پیوست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران برای ساختمانهای خاص یک ضرورت است

حبیب زاده به عنوان موافق گفت: اینکه شهرداری ملزم شود پیوست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را برای ساختمانهای خاص اجباری کند یک ضرورت است که در حال حاضر انجام نمی شود اما باید انجام شود.

در ادامه احمد صادقی رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: نکته‌ای که آقای مسجدجامعی گفت معطوف به فقط پدافند غیرعامل نیست. تبصره ذیل ماده هشت برنامه دوم می گوید تمام سازمانهای شهرداری موظفند در طرح های عمرانی شهر پیوست های ایمنی و مدیریت بحران تهیه کنند و شاخص های پدافند غیرعامل را رعایت کنند.

پدافند غیرعامل می گوید که نباید پل های بزرگ را یک‌پایه بسازند اما صدر یک پایه است

صادقی افزود: شهر به سرعت توسعه پیدا می کند اما هیچ اقدامی پیوست مدیریت بحران نداشته است. مثلا پدافند غیرعامل می گوید که نباید پل های بزرگ را یک‌پایه بسازند اما صدر یک پایه است. ضروری است که خیلی سریع جلوی یک سری اقداماتی که خطر شهر را افزایش می دهد بگیریم.

صادقی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته تا این پیوستها نباشد پروژه انجام نمی شود. متاسفانه ما به بهانه تکریم ارباب رجوع ایمنی و کاهش خطرپذیری را فراموش می کنیم. حفظ کرامت انسانها صدور سریع مجوز ساخت نیست. کرامت انسان، سلامت و ایمنی شهروندان است. ما از این طرح استقبال می کنیم و امیدواریم یک فوریت آن به تصویب برسد. خواهش من این است که برای تجمعات انسانی مثل مدارس نیز پیوست ایمنی و مدیریت بحران را تهیه کنیم.

شهربانو امانی در واکنش به این مسئله گفت: ما در این زمینه قانون داریم حالا اگر بخواهیم شهرداری را ملزم کنیم که فایده ای ندارد.

صدراعظم نوری نیز گفت: این رای گیری صرفا درباره یک فوریت آن است نه درباره جزییات آن.

امینی نیز در اظهاراتی گفت: اداره مصوبات باید تاریخچه مصوبات را به طرحها ضمیمه کند که ببینیم آیا اساسا نیازی به تصویب قانون جدید داریم؟ پیشنهاد می دهم اگر صلاح بدانید فوریت را از روی این طرح برداریم و سوابق موضوع را بررسی کنیم.

در نهایت رای گیری برای یک فوریت این طرح انجام شد و با هشت موافق و هشت مخالف فوریت رای نیاورد.

کد خبر 394787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha