همشهری آنلاین: شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت در تلاشند تا با سرعت نقص‌های امنیتی ملت‌داون و اسپکتر را برطرف سازند،‌دو نقص امنیتی بزرگ که پردازشگر تمامی رایانه‌ها و گوشی‌های موبایل را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

براساس گزارش CNN، اين دو نقص فني كه قدمتي برابر دو دهه دارند، پردازشگرهاي مدرن شركت‌هاي اينتل، AMD و ARM را كه از تكنيك اجراي حدسي براي بهبود عملكرد سيستم‌ها استفاده مي‌كنند، تحت تاثير قرار داده‌است. برطرف سازي اين نقص‌ها موجب كند شدن سيستم‌ها مي‌شود به ويژه در سيستم‌هايي كه بيش از پنج سال عمر كرده‌اند.

از آنجايي كه اين دو نقص تقريبا تمامي انواع پردازشگرها و ريزتراشه‌ها را شامل مي‌شود،‌از اين رو تقريبا تمامي رايانه‌ها و گوشي‌هاي همراه به آن دچار هستند.

برخي از شركت‌ها پيش از انتشار عمومي خبر كشف اين دو نقص از آن آگاه بوده و بسته‌هاي ترميمي خود را آماده ساختند اما اين بسته‌ها هنوز منتشر نشده‌اند. درحال حاضر تنها راه‌حل موجود به‌روز‌رساني سيستم‌ها و مرورگرها است.

خوشبختانه تا به امروز گزارشي مبني بر سواستفاده از اين نقص‌هاي امنيتي ارائه نشده‌است با اين‌همه تشخيص اينكه از طريق اين دو نقص به رايانه‌اي نفوذ شده‌ يا نه كار دشواري است. نقص‌ها به هكرها امكان مي‌دهند رمزهاي عبور و ديگر اطلاعات حساس كاربران را به سرقت ببرند.

اپل

بسته‌هاي ترميمي براي رفع نقص ملت‌داون در آي‌فون‌ها، آي‌پد‌ها، مك‌ها و تلويزيون‌هاي اپل ارائه شده‌اند و به زودي بسته ترميمي سافاري نيز ارائه خواهد شد. اپل به تازگي دچار بودن تمامي محصولاتش به اين دو نقص فني را تاييد كرده‌است. بسته ترميمي نقص اسپكتر نيز به زودي ارائه خواهد شد.

براي اطمينان از به روز بودن گوشي‌هاي آي‌فون و آي‌پد‌ها بايد بخش به‌روز‌رساني را در قسمت تنظيمات دستگاه كنترل كنيد. دو نقص امنيتي جديد ساعت‌هاي هوشمند اپل را تحت تاثير قرار نمي‌دهند.

گوگل

بسته‌هاي ترميمي براي اندرويد و گوگل كلود ارائه شده و بسته ترميمي ويژه كروم به زودي عرضه خواهد شد. گوگل ليستي كامل از تمامي محصولات و خدماتي كه به اين دو نقص دچارند را به همراه وضعيت ترميمي نقص‌ها در اين سيستم‌ها منتشر ساخته‌است.

نرم‌افزار اندرويدي كه به تازگي ارائه شده،‌خود شامل بسته ترميمي است. كاربران گوشي‌هاي گوگل، نكسوس و پيكسل، به‌روز‌رساني هاي ورد نياز را دريافت خواهند كرد اما ديگر كاربران اندرويدي بايد از سوي توليد‌كننده سيستم‌هاي خود انتظار دريافت بسته‌هاي ترميمي را داشته‌باشند. نسخه جديد كروم كه قرار است در 23 ژانويه ارائه شود نيز شامل برنامه‌هاي رفع نقص خواهدبود.

مايكروسافت

اين شركت علاوه بر ارائه بسته‌هاي ترميمي براي ويندوز، سرورها، خدمات ابري و مرورگرهايش،‌دستورالعمل لازم براي راهنمايي كاربرانش را نيز منتشر ساخته‌است. اين شركت درحال حاضز به‌روزرساني ويندوزهاي 10، 8.1، و 7  را منتشر ساخته‌است. درصورتي كه كاربران پيام خودكار به‌روزرساني را دريافت نكرده‌اند بايد وارد بخش تنظيمات شده و به صورت دستي به‌روز‌رساني را انجام دهند. با اين‌همه ممكن‌است به‌روز‌رساني جديد با نرم‌افزار آنتي‌ويروس دچار مشكل شود.

کد خبر 394760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha