مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانورد آمریکایی که فرماندهی اولین ماموریت شاتل ناسا را به عهده داشت در سال ۸۷ سالگی درگذشت.

فضانورد

براساس گزارش BBC، رابرت لايت‌فوت از مديران ناسا اعلام كرد امروز ناسا يكي از پيشگامان خود را از دست داد. يانگ تنها فضانوردي بود كه در فضاپيماهاي جميني، آپولو و شاتل به فضا سفر كرده‌بود. دوبار سفر به ماه از جمله ماموريت‌هاي اين فضانورد در پروژه آپولو بوده‌است.

وي همچنين به بردن قاچاقي ساندويچ گوشت به سفري فضايي مشهور است. او اين ساندويچ را براي يكي از دوستانش به همراه برده بود تا به او هديه دهد. يانگ در سال 2004 و پس از 42 سال فعاليت در ناسا بازنشسته شد و در نهايت به دليل ابتلا به ذات‌الريه جانش را از دست داد.

یانگ

جان يانگ در سال 1930 با مدرك مهندسي هوافضا از موسسه فناوري جورجيا فارغ‌التحصيل شد و سپس به عنوان خلبان آزمايشي در نيروي هوايي آمريكا مشغول به كار شد. در سال 1962 به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شد و در سال 1965 براي اولين‌بار به همراه فضاپيماي جميني به فضا سفر كرد. در همين سفر بود كه او ساندويچي كه به صورت مخفيانه با خود به فضا برده بود را به دوستش گاس گريسام داد كه پس از بازگشت به زمين به خاطر اين كار توبيخ شد.

وي در سال 1969 در ماموريت آپولو 10 شركت كرده و به ماه رفت اما در اين ماموريت در مدار ماه باقي ماند. وي در سال 1972 و در ماموريت آپولو 16 توانست روي ماه قدم بگذارد و به يكي از 12 انساني تبديل شود كه تاكنون روي ماه راه رفته‌است. وي در اين ماموريت به همراه چارلز دوك از روي ماه نمونه خاك و سنگ جمع‌آوري كردند و توانستند بيش از 26 كيلومتر با ماه‌نورد رانندگي كنند.

يانگ در سال 1981 فرماندهي پرواز اوليت شاتل فضايي ناسا، شاتل كلمبيا را به عهده گرفت و 6 سال پس از آن به اولين فردي تبديل شد كه 6 بار به فضا سفر كرده‌است. وي قرار بود در سال 1986 نيز فرماندهي شاتل ديگري را به عهده بگيرد كه انفجار شاتل چلنجر ماموريت او را متوقف ساخت.

کد خبر 394744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha