شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تورج منصوری با ابراز امیدواری از اینکه سینمای ایران قدر و منزلت پیشکسوتان خود را بیشتر بداند، گفت: جمشید الوندی سینماگری بود که از سربازی به ژنرالی رسید.

سینما

به گزارش ايسنا؛ این فیلمبردار باسابقه سینما در پی درگذشت جمشید الوندی (فیلمبردار سینما) بیان کرد: جمشید الوندی چند سالی بود که خارج از کشور زندگی می‌کرد و حدود یک سال قبل به ایران آمد که از همان دوران بیماری‌اش پیشرفت کرد و با اینکه درمان را در ایران شروع کرده بود اما با توجه به پیشرفته بودن آن، روز گذشته 15 دی ماه از دنیا رفت.

او افزود: رفتن او بسیار باعث تأسف است چون جزء فیلمبردارانی بود که بسیار بی‌سروصدا، آرام و دوست‌داشتنی کار خود را انجام می‌داد و کسی را نمی‌شناسم که از او بد بگوید.

منصوری با تأکید بر اینکه جمشید الوندی خیلی زود از میان ما رفت، گفت: او از سربازی به ژنرالی رسیده بود و تمام مراحل کار کردن را در یک گروه فیلمبرداری تجربه کرده بود. یعنی به آرامی مراحل را پشت سر گذاشته بود تا پشت دوربین باشد و فکر نمی‌کنم کسانی که در سینمای ایران سابقه بیش از 10 سال فعالیت دارند جمشید الوندی را نشناسند.

این فیلمبردار سینما با تسلیت به خانواده الوندی گفت: باید به خانواده بزرگ‌تر او یعنی سینما نیز تسلیت بگویم مخصوصا اینکه او کار دیگری جز سینما بلد نبود و در تمام این سال‌ها همه فعالیت خود را در این حوزه گذاشته بود.

منصوری در پاسخ به اینکه چرا در سال‌های گذشته جمشید الوندی کم کار شده بود و اثری با فیلم‌برداری او ساخته نشده است، توضیح داد: بعد از آمدن سیستم‌های دیجیتال به سینمای ایران خیلی از افراد قدیمی‌تر نظیر جمشید خدابیامرز نتوانستند خودشان را به موقع با سینما تطبیق دهند و کسانی هم که او را می‌شناختند و دوست داشتند با او کار کنند کم کار شده بودند. در این بین نسل جدیدی که روی کار آمد نیز شناختی از جمشید الوندی و شیوه کارش نداشت و همین‌ها زمینه کم کاری او را فراهم کرد.

وی افزود: اگر الان به فیلم «شب‌های روشن» یا همکاری‌های او با علیرضا داودنژاد نگاه کنید کاملا یک بلوغ و پختگی را در کارهای جمشید الوندی می‌بینیم که می‌توانست ذره ذره وارد دنیای دیجیتال شود و برای این کار فقط کافی بود قوانین نانوشته‌ای که در سینما حاکم است، بیشتر رعایت می‌شد و سایرین می توانستند در این قانون نانوشته تأثیر مثبت داشته باشند تا او هم در میان کسانی باشد که در سینما کار می‌کنند.

منصوری خاطرنشان کرد: شاید همین بخشی از بی‌مهری‌هاست که باعث می‌شود برخی‌ آدم‌ها قبل از اینکه باید، از میان ما بروند چون از بی‌توجهی محیط و کج رفتاری روزگار دق می‌کنند. امیدوارم محیط سینما کمی با پیشکسوتان مهربان‌تر باشد و ما هم البته در انجمن فیلمبرداران تلاش می‌کنیم بیش از آنچه تاکنون توجه داشتیم قدر و شأن و منزلت این سینماگران را بدانیم.

جمشید الوندی متولد 1322 در کارنامه کاری‌اش فیلمبرداری فیلم‌های چون خانواده ارنست (۱۳۸۸)، تیغ‌زن (۱۳۸۷)، زن بدلی (۱۳۸۵)، این ترانه عاشقانه نیست (۱۳۸۴)، نگاه (۱۳۸۳)، باج خور (۱۳۸۲)، شب‌های روشن (۱۳۸۱)، بهشت از آن تو (۱۳۷۹)، جان‌سخت (۱۳۷۶)، بالاتر از خطر (۱۳۷۵)، عروسی مهتاب (۱۳۷۵) و ...را دارد.

کد خبر 394723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha