همشهری آنلاین: با وجود تمام فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر برای دگرگون شدن اوضاع و شرایط انجام شده، حال و روز فیلمسازان زن و اقلیت‌های نژادی در هالیوود امروز بهتر از یک سال گذشته یا حتی یک دهه گذشته نیست.

آوا دوورنی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، نتايج يك پژوهش سالانه درباره تنوع در صنعت فيلمسازي آمريكا نشان مي‌دهد اوضاع در قلب سينماي جهان چندان دگرگون نشده و شرايط كارگردانان زن، سياهپوست و آسيايي نسبت به يك دهه پيش تغيير معنادار يا ثابت نداشته است. گزارش مدرسه ارتباطات و روزنامه‌نگاري آننبرگ در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي به تازگي منتشر شده و آمار و ارقام آن تكان‌دهنده و عبرت‌آموز است.

مطالعه 1100 فيلم ساخته‌شده در 11 سال اخير در هاليوود نشان مي‌دهد فقط چهار درصد اين فيلم‌ها كارگردان زن داشته‌اند و اين يعني به ازاي فعاليت هر 22 فيلمساز مرد در آمريكا، يك فيلمساز زن روي صندلي كارگرداني نشسته است. ديگر نتيجه گزارش از اين قرار است كه دور فعاليت حرفه‌اي زنان كوتاه‌تر از مردان بوده و آنها عموما ديرتر از همتايان مرد خود وارد عرصه فيلمسازي شده و زودتر به پايان راه رسيده‌اند.

بر اين اساس، حدود 84 درصد زنان هرگز ساختن دومين فيلم خود را تجربه نكرده‌اند. اين آمار براي مردان حدود 55 درصد است. از سوي ديگر، احتمال رويارويي زنان فيلمساز با «موانع مالي» بسيار بيشتر از مردان است و آنها بسيار سخت‌تر از همكاران مرد خود مي‌توانند با گذر از مانع فيلمسازي مستقل، كم‌هزينه و تلويزيوني پا به دنياي سينما بگذارند.

آمار و ارقام در بخش فيلمسازان رنگين‌پوست بسيار بحراني‌تر است و فقط كمي بيش از پنج درصد از مردان و زنان كارگردان سياهپوست يا آسيايي آمريكايي بوده‌اند. از 43 فيلمساز زن كه بين سال‌هاي 2007 تا 2017 فيلم ساخته‌اند، چهار سياهپوست، دو آسيايي و يك نفر هيسپانيك (مكزيكي) هستند.

نتايج اين پژوهش بيش از همه كساني را نوميد مي‌كند كه فكر مي‌كردند مبارزه‌هاي چند سال اخير براي افزايش نقش رنگين‌پوستان و زنان در هاليوود دير يا زود به نتيجه مي‌رسد. ناديده گرفتن بيش از پيش زنان در صنعت فيلمسازي در حالي اتفاق مي‌افتد كه سال 2017 هر سه فيلم پرفروش بازار قهرمانان زن داشتند.

يكي ديگر از نكته‌هاي منفي بي‌اعتنايي استوديوهاي هاليوودي به زنان فيلمسازان در فصل جوايز نمود دارد. در 89 دوره‌اي كه از عمر جوايز اسكار مي‌گذرد، تنها يك نفر موفق به بردن جايزه بهترين كارگردان شده است؛ كاترين بيگلو در 2009 براي «قفسه درد» اسكار برد تا تاريخ‌ساز شود.

کد خبر 394707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha