همشهری آنلاین: یک روزنامه آمریکایی با اشاره به این‌که دونالد ترامپ از اصطلاح حقوق بشر تنها برای حمله به دشمنان خود استفاده می‌کند، نوشت: رییس‌جمهور آمریکا در حالی در چند پیام توئیتری خود، ایران را به اتهام نقض حقوق بشر هدف قرار داده است که وی با بسیاری از رهبران دنیا که ناقضان آشکار حقوق بشر هستند، روابط نزدیک دارد.

ترامپ از ابزار حقوق بشر تنها علیه ایران استفاده می‌کند

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدنش تاکنون، از واژه حقوق بشر تنها چهار بار در نزدیک به سه هزار توئیت خود استفاده کرده است.

ارجاع تمامی این چهار توئیت مربوط به چند روز گذشته است که همه آن‌ها درباره ایران است. در یک هفته‌ی گذشته هزاران ایرانی در اعتراض به مسائل اقتصادی و به دنبال رسیدن به آزادی بیشتر به خیابان‌ها آمدند که با استقبال ترامپ مواجه شد.

وی در هر چهار توئیت خود درباره این ناآرامی‌ها، از معترضان حمایت و دولت ایران را به دلیل سرکوب کردن اعتراض‌ها محکوم کرد.

اما دولت‌ها و رهبران زیادی در سراسر جهان وجود دارند که حقوق بشر را نقض می‌کنند در حالی‌که هیچ چیز غیر از تقدیر و حمایت دونالد ترامپ دریافت نکرده‌اند.

رییس‌جمهور ترامپ در سفر اخیر خود به چین، شی جین پینگ رییس‌جمهور این کشور را مردی بسیار ویژه خواند و روابط بسیار نزدیک دو کشور را جشن گرفت.

این در حالی است که چین در دوران ریاست‌جمهوری شی جین پینگ نیز وضعیت حقوق بشر خوبی نداشته و مواردی چون آزادی بیان، تجمعات و آزادی مذهب کماکان شرایط خوبی{در چین} ندارند. مقامات چینی به‌طور مکرر منتقدان را زندانی می‌کنند. رسانه به شدت توسط دولت کنترل می‌شود و زمانی‌که پای سانسور اینترنت به میان می‌آید، چین یکی از بدترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

دولت چین همواره سایت‌ها و موتورهای جست‌وجو در اینترنت را فیلتر می‌کند و سایت‌های رسانه‌ای همچون واتس‌آپ مسدود هستند.

ترامپ همچنین در سفر نوامبر خود به فیلیپین روابط عالی‌اش با رودریگو دوترته رییس‌جمهور فیلیپین را جشن گرفت که اقدامات او علیه قاچاق مواد مخدر بیش از هفت هزار کشته بر جای گذاشته که گفته می‌شود بسیاری از آن‌ها غیرقانونی بوده است.

ترامپ دوترته را در یک برنامه تلویزیونی نیز فوق‌العاده خطاب کرده بود.

ترامپ در سفرش به آسیا هیچ صحبتی درباره پاک‌سازی نژادی در برمه علیه اقلیت مسلمان روهینجای نکرد، اقداماتی که سبب شده است صدها هزار روهینجایی برای نجات جان خود به بنگلادش فرار کنند.

به نوشته واشنگتن پست، از برمه گرفته تا فیلیپین، ترامپ به میزان زیادی حقوق بشر را نادیده می‌گیرد در حالی‌که این فهرست کماکان ادامه دارد.

وی در اولین سفر خارجی خود که در ماه مه به عربستان سعودی انجام گرفت، این کشور را مورد تقدیر قرار داد.

رییس‌جمهور آمریکا همچنین به محض روی کار آمدنش ممنوعیت سفر رییس‌جمهور مصر، عبدالفتاح السیسی را که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما وضع شده بود، لغو کرد، در حالی‌که وی با به راه انداختن یک کودتای نظامی، محمد مرسی رییس‌جمهور منتخب کشورش را برکنار کرده بود و منجر به کشته شدن صدها نفر در حوادث خشونت‌آمیز در این ماجرا شد. السیسی زندان‌های مصر را با مخالفانش پر کرده و مانع از آزادی رسانه‌ها می‌شود.

حقیقت این است که هرگاه ترامپ به نقض حقوق بشر توجه می‌کند، تنها زمانی است که می‌تواند از آن علیه دشمنانش استفاده کند.

وی در سخنرانی‌اش در پارلمان کره جنوبی، کره شمالی را جهنمی توصیف کرد که هیچ‌کس لایق آن نیست.

مارک لئون گلدبرگ، یک کارشناس سازمان ملل در این باره هشدار داد و گفت: این رویکرد ترامپ حمایت از حقوق بشر در سراسر جهان را تهدید می‌کند. من فکر می‌کنم که مردم استفاده انتخابی از اصطلاح حقوق بشر را در دولت ترامپ درک می‌کنند.

کد خبر 394635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha