همشهری آنلاین: پاوِل والِریویچ دوروف، موسس شبکه اجتماعی تلگرام، ۱۰ اکتبر ۱۹۸۴ میلادی معادل ۱۸ مهر ۱۳۶۳ در شهر لنینگراد (سن‌پترزبورگ) به دنیا آمد.

پاوِل والِریویچ دورُف

دوروف (Pavel Durov) مهندس رایانه اهل روسیه، بیشتر برای تأسیس شبکه اجتماعی وی‌کی و پیام‌رسان تلگرام شهرت دارد. اين كارآفرين روسي، بیشتر دوران کودکی‌اش را در کشور ایتالیا سپری کرده است، چرا که پدرش والری لغت‌شناس بوده و در ایتالیا کار می‌کرد. وي برنامه‌نويسي را در مدرسه آموخت.

دوروف پس از گذراندن تحصیلات در ایتالیا، سرانجام در سال ۲۰۰۱ به زادگاهش روسیه بازگشت. وی برادری به نام نیکولای دوروف دارد که در زمینه برنامه‌نویسی و ریاضیات درس خوانده و در تاسیس شبکه اجتماعی VK كه تا 350 میلیون کاربر رشد پیدا کرد و البته اپلیکیشن مسنجر تلگرام، همیار پاول بوده است.

پاول دوروف پیش از تلگرام، شبکه اجتماعی VKontakte  را (که بعدها نامش را به VK تغییر داد) تاسیس کرد. در سال ۲۰۱۳ وقتی که روسیه به ادوارد اسنودن پناهندگی موقت داد، دوروف به او پیشنهاد داد تا در Vkontakte به عنوان توسعه‌دهنده امنیت نرم‌افزار مشغول به کار شود. او از اسنودن به عنوان قهرمان زندگی‌اش یاد می‌کند.

پاول دوروف روز یکم آوریل ۲۰۱۴ استعفای خود را به هیئت مدیره شبکه اجتماعی VK اعلام کرد و تصمیم گرفت از کشورش خارج شود، چرا که حاضر نشد اطلاعات کاربران اوکراینی Vkontakte را به دولت روسیه تحویل دهد.

برادران دوروف یک برنامه پشتیبان داشتند. آنها مخفیانه یک شرکت در Buffalo نیویورک تاسیس کردند و برخی از کارکنان  VKontakte هم به آمریکا رفتند. این پروژه مخفی در نیویورک تلگرام بود.

بنا به گزارشات دوروف، طراحی، ساخت و پشتیبانی کامل از پیام‌رسان تلگرام رقمی بالغ بر ۲۶۰ میلیون‌دلار روی دست پاول دورف هزینه گذاشته و یک میلیون دلار از پول خود را صرف اجرای تلگرام در هر ماه می‌کند و تلگرام به گفته او در حال حاضر هیچ گونه درآمدی برای او ندارد.

پاول دوروف بارها در اظهاراتش گفته است که او فردی آزادی‌خواه و البته گیاه‌خوار است. دوروف فقط لباس سیاه می‌پوشد. او در سال 2017، برای پیوستن به رهبران جوان در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) انتخاب شد.

کد خبر 394622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha