جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهترین‌های هر حوزه با شروع سال جدید میلادی در ۱۲ ماه گذشته معرفی می‌شوند. نشریه «ویک» به سراغ برترین رمان‌های سال ۲۰۱۷ رفته است.

ادبیات

به گزارش ایسنا، نشریه «ویک» فهرستی از پنج رمان برتر سال ۲۰۱۷ را اعلام کرده که صدرنشین آن «لینکلن در باردو» نوشته «جورج ساندرز» ـ دومین نویسنده آمریکایی برنده «من بوکر» ـ است.

۱. «لینکلن در باردو» نوشته «جورج ساندرز»

«لینکلن در باردو» اولین رمان «ساندرز» - نویسنده آمریکایی برنده «من بوکر» ۲۰۱۷ - است و تأثیر خوبی روی خواننده‌ها و منتقدان گذاشته است. رمان «لینکلن در باردو» پس از انتشار در ماه فوریه، با استقبال مخاطبان و تشویق منتقدان روبه‌رو شد و به صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های «نیویورک تایمز» راه پیدا کرد. «ساندرز» پیش از نوشتن این رمان، به خاطر داستان‌های کوتاه ضدآرمانشهری‌اش که با طنزی سیاه ترکیب شده‌اند، شهرت داشت.

«کلسون وایت‌هد» نویسنده‌ای که جایزه بخش ادبیات داستانی «پولیتزر» ۲۰۱۷ را از آن خود کرده، درباره کتاب «ساندرز» به «نیویورک تایمز» گفته است: «لینکلن در باردو» ترکیبی عجیب و درخشان است از تاریخ آمریکا، روحانیت الهام گرفته‌شده از بودائیسم و سوررئالیسم تمثیلی که از دل یک داستان تاریخی رشد می‌کند. «آبراهام لینکلن» آن‌چنان از مرگ پسر ۱۱ ساله‌اش به درد آمده که به قبرستانی در واشنگتن می‌رود تا برای آخرین‌بار جسد او را در آغوش بکشد. داستان «ساندرز» در اصل در دنیای پس از مرگ روایت می‌شود، در برزخی که ارواح در آن جوک می‌گویند و وقتی فرزند سرگردان «لینکلن» به آن‌ها می‌پیوندد، خاطرات زندگی خود را مرور می‌کنند. به دلیل عجیب بودن قوانین این وادی، ممکن است چند صفحه‌ای طول بکشد تا از داستان سر دربیاورید. اما نتیجه آن فوق‌العاده است... ‌«ساندرز» به درستی به خاطر داستان‌های کوتاه پرپیچ و خمش شهرت دارد، اما در این رمان به درجه‌ای بالاتر دست پیدا کرده است.

۲. «بخوان، بی‌گور، بخوان» نوشته «جزمین وارد»

«تا زمانی که آمریکا رمان‌نویسانی چون «جزمین وارد» دارد، روحش را از دست نخواهد داد.» این جمله‌ای است که «پملا میلر» درباره نویسنده رمان «بخوان، بی‌گور، بخوان» گفته است. در دومین کتاب برنده جایزه ملی کتاب آمریکای «وارد»، زنی سیاهپوست با دو فرزند خود راهی سفری جاده‌ای می‌شود تا همسر سفیدپوستش را پس از آزادی از زندان برگرداند. سفر بدون مشکل پیش نمی‌رود و این هم‌مسیری، رابطه عشق - نفرت بین نژادها را به نحوی هنرمندانه به نمایش می‌گذارد.

به عقیده «سارا بیگلی»، این اثر، ریسکی‌ترین کار «وارد» تاکنون است. این رمان به همان شیوه داستانی «مصرف دوباره استخوان‌ها» شروع می‌شود و در میانه راه به سمت المان‌های ماوراءالطبیعی می‌رود.

۳. «فرار به غرب» نوشته «محسن حمید»

«النا بروئس» درباره رمان «فرار به غرب» محسن حمید گفته است: داستان عاشقانه تند و تیز «محسن حمید» ترکیبی شگفت‌آور از تفسیری سیاسی و تصویری زنده را ارائه می‌دهد. «سعید» و «نادیا» شخصیت‌های اصلی رمان در شهری که درگیر بحران جنگ داخلی است، با هم آشنا می‌شوند و وقتی خشونت بالا می‌گیرد، تصمیم به فرار می‌گیرند. آن‌ها از دری جادویی عبور می‌کنند و از جزیره‌ای یونانی مملو از پناهندگان سر درمی‌آورند. آن‌ها از درهای مختلف رد می‌شوند و به لندن، کالیفرنیا و شهرهای دیگر می‌روند اما رابطه عاشقانه‌شان هرچه از وطن دورتر می‌شوند، سردتر و با مشکل روبه‌رو می‌شود.

خبرنگار «NPR» این رمان را بهترین اثر این نویسنده پاکستانی‌تبار تاکنون، خوانده است. او همچنین گفته است: «فرار از غرب» رمانی نفس‌گیر است که توسط یکی از شگفت‌انگیزترین نویسندگان جوان جهان و در زمانی که بیشترین ضرورت را داشت، به نگارش درآمده است.

۴. «اشک‌های سفید» نوشته «هاری کُنزرو»

رمان «اشک‌های سفید» نوشته هاری کنزرو با زبانی هجوآمیز، داستان دوستی «سث» و «کارتر» دو جوان سفیدپوست را در کالج روایت می‌کند. این دو علاقه زیادی به موسیقی آفریقایی-آمریکایی اوایل قرن بیستم دارند و می‌خواهند یک استودیو ضبط در بروکلین راه‌اندازی کنند. وقتی صدای یک خواننده بلوز در یکی از رکوردهای خیابانی‌شان ضبط می‌شود، اتفاقات عجیبی برای این دو جوان سفیدپوست می‌افتد. آن‌ها سعی می‌کنند این صدا را به عنوان اثر کلاسیکی گمشده به فروش برسانند، اما اندکی پس از مورد توجه واقع شدن این ترانه، «کارتر» در جریانی مرموز مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و به کما می‌رود.

با رویدادهای عجیب و مرموزی که پیش می‌آید، «سث» راهی سفری به «دیپ ساوث» می‌شود تا از این ماجرا سر دربیاورد. وقتی به می‌سی‌سی‌پی می‌رسد، هویت و زمان در هاله‌ای از خون و ابهام فرومی‌رود و صدای هنرمندان سیاهپوستی که همیشه مورد استثمار سفیدپوستان قرار گرفته‌اند، راهی برای شنیده شدن پیدا می‌کند. ۱۰ صفحه پایانی کتاب همزمان کابوس‌وار و افشاکننده است.

۵. «ساحل منهتن» نوشته «جنیفر ایگان»

«ساحل منهتن» جدیدترین نوشته «جنیفر ایگان» نویسنده برنده «پولیتزر» است. «دوایت گارنر» از «نیویورک تایمز» درباره این اثر نوشته است: «جنیفر ایگان» هر مدل داستان‌گویی که انتخاب می‌کند، جادویی ممتاز می‌سازد. نویسنده برنده «پولیتزر» رمان «بازدید از جوخه کودن‌ها» این‌بار به سراغ داستانی دِمُده از دوران جنگ جهانی دوم رفته و داستان زن جوانی اهل بروکلین را روایت می‌کند که در یک کارخانه کشتی‌سازی جنگی، جوشکار است و بعدها اولین غواص زن نیروی دریایی می‌شود.

«ایگان» در کنار این داستان، نقبی می‌زند به داستان‌های مرتبط با پدری که ناپدید شده و جنایتکاری که شورش می‌کند، اما همه این‌ ماجراها به طرز خوشایندی به هم گره می‌خورند. به نوشته «ریان الشواف» در «فیلادلفیا اینکوایرر»، «ایگان» با نگاهی تیزبینانه و حساسیتی شگرف، ‌به مسائل مهم‌تری چون جنگ، نژادپرستی و ترس و شگفتی توامان در برابر دریا در کتابش می‌پردازد.

کد خبر 394585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha