سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

محمدجواد پاینده: سپاهان در بازگشت به لیگ قهرمانان آسیا همچون گذشته خوش اقبال نبود.

 نایب قهرمان دوره گذشته لیگ آسیایی در قرعه‌کشی ششمین دوره رقابت‌ها به یکی از گروه‌های سخت جام تبعید شد تا برای تکرار توفیق فصل گذشته، دردسرهای فراوانی پیش‌رو داشته باشد.

 قهرمان لیگ‌برتر فوتبال کشور اما با همه بداقبالی‌هایی که در طول فصل جاری داشته از این جهت خوش شانس بود. دایی و سایپا در گروه دوم رقابت‌ها شرایطی به مراتب آسان‌تر از وضعیت سپاهان را تجربه می‌کنند و امید بیشتری به صعود خواهند داشت.

 بر اساس قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، سپاهان ایران به عنوان سرگروه در گروه نخست مسابقات قرار گرفته و با نمایندگان عربستان‌، ازبکستان و سوریه به رقابت می‌پردازد.

الاتحاد، سرشناس‌ترین و پرافتخارترین تیم حاضر در گروه اول رقابت‌ها به شمار می‌رود. نماینده زردپوش فوتبال عربستان با قهرمانی در فصل گذشته رقابت‌های این کشور، به ششمین لیگ آسیایی راه یافته در حالی که سابقه کسب 2 عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها را دارد.

الاتحاد در سال 2004 هم با سپاهان در یک گروه قرار گرفت که بازی رفت را با نتیجه 3 بر 2 به شاگردان کاظمی واگذار کرد اما در جده با نتیجه 4 بر صفر به پیروزی رسید. این تیم با 25 امتیاز در پایان هفته دوازدهم، صدرنشین لیگ عربستان است و یکی از مدعیان جدی قهرمانی در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان به شمار می‌رود.

الاتحاد سوریه، حریف تکراری زردپوشان در مرحله گروهی به شمار می‌رود که فصل گذشته در همین مرحله برابر سپاهان قرار گرفت. الاتحاد در دمشق با نتیجه 5 بر صفر مغلوب سپاهان شد و در اصفهان با نتیجه 2 بر یک شکست خورد. این تیم به عنوان نایب قهرمان لیگ سوریه در جام قهرمانان حاضر است. الاتحاد در پایان هفته دهم با 16 امتیاز در مکان چهارم جدول ایستاده و باز هم رقیب جدی سپاهان در این گروه به حساب نمی‌آید.

کرووچی ازبکستان، دیگر تیم حاضر در گروه اول رقابت‌هاست. این تیم جوان که در سال 2005 تاسیس شده با عنوان نایب قهرمانی جام حذفی به لیگ‌قهرمانان راه یافته و دومین قدرت فعلی فوتبال ازبکستان پس از قهرمان سنتی این کشور به حساب می‌آید. سابقه تقابل تیم‌های ایرانی و ازبک در خاک ازبکستان تا حدودی برای سپاهان نگران‌کننده است.

پرسپولیس، استقلال، ذوب‌آهن،‌ سایپا و فولاد در تاریخ رقابت‌های باشگاهی آسیا در خانه تیم‌های ازبک به میدان رفته و هیچ‌گاه پیروز نشدند. سپاهان البته تنها تیم ایرانی است که توانسته ازبک‌ها را در خانه خودشان مغلوب کند. زردپوشان اصفهان در سال 2004 نفتچی را در ازبکستان مغلوب کرده بودند.

 به نظر می‌رسد رقابت اصلی در گروه نخست بین تیم‌های سپاهان و الاتحاد خواهد بود. نماینده ازبکستان هم برای 2 مدعی اصلی، حریف خطرناکی به نظر می‌رسد.

سایپا در گروه دوم رقابت‌ها شرایط بهتری خواهد داشت. الوصل، ‌قهرمان لیگ و جام حذفی امارات در فصل گذشته، سرگروه است. این تیم اما در فصل جاری وضعیت خوبی ندارد و با کسب 7 امتیاز در 6 بازی در جدول ششم است.

 الکویت دیگر تیم حاضر در گروه دوم با کسب عنوان قهرمانی لیگ به مسابقات راه یافت. در هفته دهم لیگ کویت این تیم با یک بازی عقب‌مانده در جای چهارم جدول قرار دارد اما یکی از مدعیان جدی قهرمانی لیگ به حساب می‌آید. رادان، مربی کروات الکویت روز گذشته به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال کویت انتخاب شد.

 نیروی هوایی عراق، چهارمین تیم حاضر در گروه دوم رقابت‌هاست. این تیم با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ به جام قهرمانان راه یافته و در فصل جاری رقابت‌های لیگ عراق با 12 امتیاز در مکان دوم جدول گروه نخست ایستاده. نیروی هوایی با توجه به شرایط امنیتی عراق در کشور سوم بازی‌های خانگی خود را برگزار می‌کند.

 این تیم در ورزشگاه شهر شارجه برابر سایپا و دیگر تیم‌های گروه قرار می‌گیرد. رقیب اصلی سایپا در این گروه الوصل است که در فصل جاری شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند. الکویت هم تیم پرستاره‌ای به حساب می‌آید اما امتیاز بزرگ تیم دایی در گروه دوم این است که سایپا سفرهای کوتاهی به دو کشور کویت و امارات خواهد داشت. دایی که سابقه حضور در لیگ قهرمانان و گلزنی به تیم‌های عربی در این مسابقات را به همراه صبا‌باتری دارد، امیدوار است با استفاده از قرعه مناسبی که برایش رقم خورده، راهی مرحله بعدی مسابقات شود.

در مرحله گروهی مسابقات لیگ قهرمانان 28 تیم در 7 گروه 4تیمی با یکدیگر رقابت می‌کنند. تیم‌های اول گروه‌های هفت‌گانه راهی مرحله یک چهارم نهایی می‌شوند و با اضافه شدن اوراواردز،‌ قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، 8 تیم در این مرحله به صورت رفت و برگشت با یکدیگر دیدار می‌کنند تا چهره 4 تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی مشخص شود.

کد خبر 39457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز