پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جایزه ادبی «کاستا» در پنج بخش برندگانش را معرفی کرد.

ادبیات

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: برندگان بخش‌های رمان، رمان نخست، زندگی‌نامه، شعر و ادبیات کودک «کاستا» معرفی شدند و به زودی برنده نهایی جایزه ۳۰ هزار پوندی کتاب سال «کاستا» از میان این پنج نفر انتخاب می‌شود.

امسال «هلن دانمور» شاعر فقید در بخش شعر برنده «کاستا» شد و اگر به عنوان برنده جایزه کتاب سال هم انتخاب شود، دومین نفر در تاریخ ۴۶ ساله برگزاری این جوایز خواهد شد که پس از مرگ برنده شده است. پیش‌تر نام «تد هیوز» ـ شاعر سرشناس انگلیسی ـ در سال ۱۹۹۸ با کتاب «نامه‌های تولد» پس از مرگ به عنوان برنده جایزه کتاب سال «کاستا» اعلام شده بود.هلن دانمور

«دانمور» ژوئن ۲۰۱۷ در سن ۶۴ سالگی درگذشت. او ۱۰ مجموعه شعر و ۱۲ رمان از خود به یادگار گذاشت و با آخرین مجموعه شعرش برنده جایزه شعر «کاستا» شد. او شعرهای «در دل امواج» را در دوره ابتلا به سرطان و نزدیک شدن به مرگ سروده است. آخرین شعر او، ۱۰ روز پیش از مرگ سروده شده و در این کتاب آمده است.

«جان مک‌گرگور» نویسنده نامزد «من بوکر» با کتاب «مخزن شماره ۱۳» برنده جایزه بهترین رمان این دوره شد. در بخش زندگی‌نامه، کتاب «در روزهای بارانی» نوشته «ربکا استات» به عنوان برنده اعلام شد. «گیل هانی‌من» نویسنده اسکاتلندی برنده بخش رمان نخست «کاستا» شد. کتاب او «حال النور فیله کاملا خوب است» نام دارد.

جایزه «کاستا»ی ادبیات کودک نیز به «کاترین راندل» نویسنده‌ «جست‌وجوگر» تعلق گرفت. این کتاب داستان ماجراجویانه چهار کودک را روایت می‌کند که تلاش می‌کنند در جنگل‌های بارانی آمازون زنده بمانند.

 برندگان این پنج بخش از میان ۶۲۰ اثر ارسالی برگزیده شدند و جایزه‌ ۵۰۰۰ پوندی را از آن خود کردند. برنده کتاب سال «کاستا» از میان این پنج نفر انتخاب و روز سی‌ام ژانویه معرفی می‌شود.

جایزه «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلیس و ایرلند براساس آن شناخته می‌شوند. این جایزه از سال ۱۹۷۱ کار خود را با عنوان جایزه ادبی «وایت برد» آغاز کرد و سپس در سال ۲۰۰۶ به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد. رکورد تعداد کتاب‌هایی که برای رقابت در این جایزه ادبی شرکت کرده‌اند، ۶۴۰ اثر بوده است.

از زمان راه‌اندازی جایزه کتاب سال «کاستا» در سال ۱۹۸۵ تاکنون، این جایزه ۱۱ بار به رمان، پنج بار به رمان نخست، شش مرتبه به آثار زندگی‌نامه‌ای و هفت بار به مجموعه شعر تعلق گرفته است. در تاریخ ۳۱ ساله این جایزه، تنها دو بار جایزه کتاب سال به یک اثر در حوزه ادبیات کودک اعطا شده است که آخرین آن‌ها «درخت دروغ» نوشته «فرانسیس هاردینج» بود که دو دوره پیش به عنوان برنده معرفی شد.

کد خبر 394476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha