پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

خبر > وقتی می‌گوییم مصرف انرژی بالاست، شاید فکر ‌کنیم که فقط باید درجه‌ی بخاری‌ها و رادیاتورها را کم کنیم یا پنجره‌ها را درست عایق‌بندی کنیم، اما در جهان امروز مصرف انرژی و حفظ منابع طبیعی موضوع مهمی است.

دوچرخه شماره ۹۰۸

مهدي حجت، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران و صدرالدين علي‌پور، رئيس مركز محيط‌زيست شهرداري تهران در نشست مشتركي بر عزم جدي شهرداري تهران در بهينه‌سازي مصرف انرژي و توسعه‌‌ي انرژي‌هاي تجديدپذير در ساختمان‌هاي شهر تأكيد كردند.

 رئيس مرکز مديريت محيط‌زيست شهرداري تهران گفت: «استفاده از طرح‌ها و سازوکارهاي تشويقي براي سازندگان ساختمان‌ها مانند رتبه‌بندي ساختمان‌ها براي استفاده از سيستم‌هاي بهينه‌سازي انرژي و بهره‌گيري از انرژي‌هاي تجديدپذير مانند انرژي خورشيدي بسيار کارآمد است.»

استفاده از انرژي پاك مثل انرژي خورشيدي، در ساختمان‌ها به حفظ محيط‌زيست كمك مي‌كند. هم‌اكنون در شهر تهران ساختمان‌هايي هستند كه از اين انرژي‌ها استفاده مي‌كنند، شناخت اين ساختمان‌ها و تشويق سازندگان آن‌ها موضوع مهمي است كه به شكل پايلوت شروع شده است.

اما مي‌دانيم كه غير از ساختمان‌ها كه ساخت نامناسب آن‌ها سهم مهمي در اتلاف انرژي دارد، ما نيز مي‌توانيم به مصرف درست انرژي‌ها و حفظ منابع طبيعي براي نسل‌هاي آينده كمك كنيم. 

هنگامه قديري، كارشناس مركز آموزش تخصصي و نمايشگاه دائمي سازمان مديريت پسماند در اين‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد:

«روزانه، دانش‌آموزان زيادي به اين مركز مي‌آيند و ما سعي مي‌كنيم ذهن آن‌ها رادرباره‌ي مصرف انرژي روشن كنيم. ما در اين مركز، به مسئله‌ي حفظ منابع طبيعي مي‌پردازيم. مثلاً با استفاده از انرژي خورشيدي مي‌توان كم‌تر از انرژي‌هاي  فسيلي استفاده كرد. 

او به آشپزخانه و حفظ انرژي زمين هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «جالب است بدانيدكه آشپزخانه مكان مهمي براي حفظ انرژي است.

اگر ما كم‌تر از پلاستيك استفاده كنيم، يعني كم‌تر از نفت استفاده كرده‌ايم. اگر پلاستيك‌ها و در بطري‌ها را براي بازيافت جدا كنيم، در مصرف انرژي صرفه‌جويي كرده‌ايم يا اگر مثلاً قوطي‌هاي آلومينيومي نوشابه را حفظ كنيم از اتلاف انرژي جلوگيري كرده‌ايم و به سهم خود از كاهش منابع طبيعي آهن و آلومينيوم زمين جلوگيري كرده‌ايم.

اگر 10قوطي آلومينيومي را بازيافت كنيم، به اندازه‌ي شش‌ساعت روشن‌بودن لپ‌تاپ در مصرف انرژي صرفه‌جويي كرده‌ايم.»

اين كارشناس مي‌گويد: «بيش‌تر كودكان و نوجوانان ما اين‌گونه به انرژي فكر نمي‌كنند. وقتي به بچه‌ها مي‌گوييم چگونه انرژي را حفظ كنيم همگي مي‌گويند نبايد خانه را زياد گرم نگه‌ داريم يا پنجره‌ها را باز نكنيم، اما نمي‌دانندكه با حفظ و بازيافت مواد نيز مي‌توان به كاهش مصرف انرژي كمك كرد.»

کد خبر 394468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha