سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

شما هم هرروز چشمانتان را به امید روزی نو و پرنشاط باز می‌کنید و از خانه بیرون می‌روید، اما ریه‌هایتان با حجم انبوهی از هوای آلوده پر می‌شود و تنفس را برایتان مشکل می‌کند؟

آلودگي هوا يکي از معضلات کلان‌شهرهاست؛ شهرهايي که ديگر مثل گذشته، حتي با کمک تعطيلي مدارس، طرح ترافيک و... هم نمي‌توانند راحت نفس بکشند و مثل پيري از نفس‌افتاده شده‌اند.

وقتي مردم از شهرهاي گوناگون به شهرهاي بزرگ هجوم مي‌آورند و جمعيت  شهرهاي بزرگ به طرز فجيعي افزايش مي‌يابد، وقتي همه‌ي اعضاي خانواده خودرويي زير پاي خود دارند يا وقتي کارخانه‌ها، نزديك شهرها، يک‌نفس فعاليت مي‌كنند و... همه‌ي اين‌ها دست به دست هم مي‌دهند تا راه تنفس را براي شهرمان تنگ کنند.

بيش‌تر ما، چشممان به مسئولان است كه راهي بينديشند و ما را از اين فلاکت نجات دهند، اما خودمان هم بايد دست به کار شويم. مي‌توانيم به‌جاي خودروي شخصي از وسايل نقليه‌ي عمومي، مثل اتوبوس و مترو يا از وسيله‌ي سالمي مثل دوچرخه استفاده کنيم.

به‌علاوه اگر ما جوان‌تر‌ها كم‌تر با خودرو دوردور كنيم، نقش مؤثري در تنفس دوباره‌ي شهرمان خواهيم داشت. کاشتن نهال هم کمک زيادي به کاهش آلودگي هوا مي‌کند.

 ما دوست داريم دوباره پارک‌ها پر از کودکان و نوجوانان سالم و بانشاط شوند و بيمارستان‌ها از بيماران تنفسي که بر اثر آلودگي هوا به اين روز افتاده‌اند، تخليه شوند.

زهرا فتح‌اللهي، 15ساله از تهران

تصويرگري: حديث گرجي، 13ساله

خبرنگار افتخاري از تهران

کد خبر 394452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha