شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

پگاه شفتی: دوچرخه‌سوار با سرعت رکاب می‌زند. زمستان است و برف می‌بارد. به‌نظر می‌آید سوار حسابی خودش را پوشانده است. چیزی شبیه شال‌گردن سفت و سخت دور گردنش پیچیده؛ ‌شال‌گردنی که انگار در برابر سوز و برف زمستان نفوذناپذیر است.

برف زمين را لغزنده کرده و ناگهان دوچرخه‌سوار تعادلش را از دست مي‌دهد. دوچرخه دور خودش مي‌چرخد و سوار با سر بر زمين فرود مي‌آيد، اما هم‌چنان سالم سالم است، بدنش کمي ضرب ديده، ولي کلاه ايمني جادويي‌اش، مانند کيسه‌ي هواي ماشين درست در لحظه‌ي حادثه بر سرش شکل گرفت و كمك كرد كه سرش آسيبي نبيند.

ايده‌ي کلاه ايمني با کارکرد کيسه‌‌ي هوا براي دوچرخه، در سال 2005 ميلادي در سوئد شکل گرفت. زماني که قانون اجباري‌شدن برسرداشتن کلاه‌ايمني در هنگام دوچرخه‌سواري براي همه‌ي افراد زير 15سال تصويب شد.

دو دانشجوي طراحي صنعتي به اين فکر کردند که چه‌طور مي‌شود هم از دوچرخه‌سواري بدون کلاه لذت برد و هم ايمن بود؟

آن‌ها با الهام از کارکرد کيسه‌ي ‌هواي ماشين که فقط هنگام سانحه باز مي‌شود، يک کلاه ايمني هوشمند طراحي کردند که مي‌تواند وقت زمين‌خوردن دوچرخه‌سوار را حدس بزند و پيش از اين‌که سرش ضربه بخورد باز شود و مثل سپر از گردن تا تمام سر دوچرخه‌سوار را بپوشاند.

اما هفت سال طول کشيد تا اين ايده از طرح اوليه بگذرد و به توليد انبوه برسد. سازندگان اين كلاه، نام «هوودينگ» را براي آن انتخاب کردند.

اين کلاه‌ در ابتدا مانند يک گردن‌بند دور گردن کاربر قرار مي‌گيرد. پژوهشي در دانشگاه استنفورد (آمريكا) نشان داد که اين کلاه‌ 16بار محکم‌تر و ايمن‌تر ازکلاه‌هاي معمولي است و تابه‌حال جان 1300نفر را در سراسر دنيا نجات داده‌ است.

استفاده از دوچرخه به‌عنوان وسيله‌ي رفت‌وآمد شهري، از بهترين راه‌هاي مبارزه با آلودگي هواست. در اين روزهاي آلوده که شهرهاي بزرگ ايران و بسياري كشورهاي ديگر با معضل آلودگي هوا دست‌به‌گريبانند، شايد دم‌دست‌ترين و کم‌خرج‌ترين راهکار، ترويج به‌كارگيري دوچرخه در رفت‌وآمدها و جايگزين‌كردن آن به‌جاي وسايل نقيله‌ي موتوري باشد.

البته خيلي‌ها هرچند امكان استفاده از دوچرخه را در رفت‌وآمدهايشان دارند، به دلايل ايمني ترجيح مي‌دهند از اين وسيله استفاده نكنند. اين کلاه هوشمند سوئدي مي‌تواند تا حدود زيادي اين مشکل را حل کند. ظاهراً هوودينگ خيلي گران نيست و به‌راحتي مي‌تواند سر و گردن هرکاربري را در هنگام دوچرخه‌سواري محافظت کند.

 

دوچرخه شماره ۹۰۷

اين کلاه با باتري کار مي‌کند و وقتي باتري در حال خالي شدن باشد با چشمک‌زدن چراغ و پيام صوتي کاربر را آگاه مي‌کند. بعد از شارژ کامل با خروجي يواس‌ بي، کاربر مي‌تواند 9ساعت با اين کلاه دوچرخه‌سواري کند.

 

دوچرخه شماره ۹۰۷

کاربر با استفاده از يک دکمه روي زيپ، مي‌تواند کلاه را فعال يا غيرفعال کند.

 

دوچرخه شماره ۹۰۷

اين کلاه از پارچه‌ا‌ي محکم و ضدآب ساخته شده و با پر شدن هوا به يک کلاه سفت و سخت تبديل مي‌شود.

 

دوچرخه شماره ۹۰۷

هوودينگ با کمک يک حسگر، 200بار در ثانيه، حرکات کاربر را ثبت مي‌کند. با اين روند ثبت حركت‌هاي دوچرخه‌سوار، كلاه هوشمند به محض تشخيص يک حرکت غيرعادي، اول باز و بعد بلافاصله باد مي‌شود.

کد خبر 394444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha