دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: 12 میلیون مورد جدید بدخیم و 7.6 میلیون مرگ و میر به خاطر سرطان در سال 2007 محورهای یک گزارش را تشکیل داده است.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز به نقل از گزارش انجمن سرطان آمریکا با نام "حقایق و ارقام سرطان در جهان"  5.4 میلیون نفر از موارد جدید سرطان و 2.9 میلیون مورد از مرگ و میرهای حاصل از آن در کشورهای مرفه توسعه‌یافته و 6.7 میلیون نفر از موارد جدید سرطان و  4.7 میلیون مورد از  تلفات ناشی از آن در کشورهای روبه توسعه رخ داده است.

به گفته دکتر احمدین جمال یکی از نویسندگان این گزارش شمار سرطان و مرگ‌های ناشی از آن در همه جهان در حال افزایش است، که عمدتا به خاطر سالمندشدن جمعیت‌ها است.

او گفت: "افزایشی در متوسط طول عمر به وجود آمده است و سرطان در اغلب موارد در گروه‌های سنی بالا رخ می‌دهد."

به گفته جمال سبک زندگی هم ممکن است دلیل دیگری برای افزایش بدخیمی‌ها در کشورهای روبه توسعه باشد، چرا که مردمان این کشورها عادات مردم کشورهای غربی مانند سیگار کشیدن، رژیم‌های غذایی پرچربی و کمی فعالیت‌های جسمی را برمی‌گزینند.

این کارشناس فزود بهترین راه برای جلوگیری از افزایش موارد سرطان و تلفات ناشی از آن به خصوص در کشورهای فقیرتر پیشگیری است.به گفته جمال در بسیاری از کشورهای روبه‌توسعه زبربنای بهداشتی لازم برای بیماریابی و درمان سرطان برای اغلب مردم موجود نیست.

بر اساس این گزارش شایع‌ترین سرطان‌ها در کشورهای توسعه‌‌یافته در مردان سرطان‌های پروستات، ریه و روده بزرگ و در میان زنان سرطان‌های پستان، روده بزرگ و ریه هستند.
اما در کشورهای در حال توسعه شایع‌ترین سرطان‌ها در  مردان سرطان‌های ریه، معده و کبد و در میان زنان سرطان‌های پستان و گردن رحم هستند.

حدود 15 درصد سرطان‌ها به عفونت‌ها از جمله هپاتیت (سرطان کبد) و ویروس پاپیلوم (زگیل) انسانی (سرطان گردن رحم) مربوط هستند و این همراهی در کشورهای روبه توسعه شدیدتر است.

همچنین در کشورهای روبه توسعه به علت فقدان سرویس‌های تشخیص و درمان سرطان میزان بقای افراد مبتلا به سرطان نسبت به کشورهای توسعه‌یافته پایین‌تر است.

این گزارش همچنین به سیگار کشیدن به عنوان یک مقصر مهم در بروز سرطان‌ها به خصوص سرطان ریه اشاره می‌کند و به خصوص کشورهای روبه توسعه از این لحاظ در معرض خطر هستند.

کد خبر 39434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز