داستان‌های علمی-تخیلی هر کدام تا مدتی در این ژانر باقی می‌مانند.

دانش

بسیاری از مواردی که زمانی تخیل بشر به‌حساب می‌آمدند حالا به ماجرایی روزمره تبدیل شده‌اند.کسی شاید فکرش راهم نمی‌کرد که یک فرد فلج بتواند روزی با ذهن خودش دست‌هایش را بار دیگر تکان دهد، پزشکان بتوانند با ویرایش ژنی از بیماری جنین در ۲۰ سال بعد جلوگیری کنند یاخودروهای بدون راننده در خیابان‌ها رفت‌وآمد کنند . علم در سال ۲۰۱۷ هم مانند آرزوی پرواز بشر ،جامه واقعیت به رویاهای دیگری پوشاند تا دنیای دانش همچنا ن هیجان‌انگیز باقی بماند.

  • جهش بزرگ خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی تا همین چند سال قبل در حد پروژه‌های دانشگاهی بودند اما حالا هر سال طرفداران آنها بیشتر می‌شود. شرکت تسلا سال گذشته جهش بزرگی در این خودروها داشت. این شرکت علاوه بر تولید تسلا مدل ۳ که می‌تواند با یک‌بار شارژ ۵۰۰کیلومتر را طی کند با معرفی کامیون و خودروی اسپرت الکتریکی همه را حیرت‌زده کرد. کامیون الکتریکی Semi می‌تواند با یک‌بار شارژ ۸۰۰ کیلومتر را طی کند و ظرفیت کشش ۳۶ تن بار را دارد. خودروی اسپرت و تمام الکتریکی رودستر هم در عرض 1.9ثانیه به سرعت 100کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت ۴۰۲کیلومتر در ساعت دارد.

  • اهدای نوبل به کشف بزرگ قرن

امواج گرانشی، پدیده‌ای که بیشتر از 100سال پیش توسط اینشتین پیش‌بینی شده بود، سرانجام در سال 2017رسما اعلام شد و جایزه‌ نوبل را برای کاشفانش به ارمغان آورد. در واقع، مرکز لایگو (رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری) که از سال‌ها قبل برای شکار امواج گرانشی با هزینه 365میلیون دلار ساخته شده بود، ‌ در سال 2015توانست نخستین موج گرانشی را ثبت کند. چند موج دیگر هم اندازه‌گیری شدند و سرانجام در اکتبر 2017کشف این امواج رسما اعلام شد و نتیجه، اهدای نوبل به کاشفان بود.

  • موشک‌های قابل بازیابی؛آینده فعالیت فضایی

ارسال ماهواره‌ها به فضا تا پیش از سال۲۰۱۷ عملیاتی بسیار هزینه‌بر به‌حساب می‌آمد اما در سال گذشته بالاخره شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس توانست یکی از قدیمی‌ترین آرزوها در صنعت هوافضا را جامه عمل بپوشاند. راکت چندبار مصرف فالکون 9 این شرکت بعد از چندین و چند آزمایش ناموفق و یک پرتاب فاجعه‌بار بالاخره توانست نخستین پرتاب و فرود موفقیت‌آمیز خود را به اجرا گذاشته و پیشرفتی بزرگ در صنایع فضایی را به‌نام خود ثبت کند. همچنین شرکت بلو اوریجین، شرکت خصوصی فضایی که قرار است توریست‌ها را به مدار پایینی زمین ببرد، نسخه دوم کپسول خود با قابلیت حمل گردشگر فضایی از تگزاس به فضا پرتاب کرد و با موفقیت روی زمین فرود آورد.

  • بزرگ‌ترین خورشیدگرفتگی

خورشیدگرفتگی بزرگ قرن در 21آگوست در تمام قاره آمریکا به‌وضوح دیده شد و نام «خورشیدگرفتگی بزرگ آمریکا» را به همین دلیل برایش انتخاب کردند. خورشیدگرفتگی بعدی در 2جولای 2019در آمریکا رخ می‌دهد اما فقط در بخش‌هایی از آمریکای‌جنوبی می‌توان آن را دید. بعد از آن هرکس بخواهد خورشیدگرفتگی کامل را ببیند باید تا 8 آوریل 2024 منتظر بماند.

  • کشف فسیل قدیمی‌ترین اردک جهان

کشف فسیل یک پرنده قدیمی که با استفاده از اسکن سه‌بعدی داده‌های جدیدی را در اختیار دانشمندان گذاشت، یکی از اکتشافات جنجالی سال گذشته میلادی بود. این دایناسور بخش‌هایی از تصورهای علمی گذشته درباره شیوه زیست پرندگان قدیمی را به چالش می‌کشد. این پرنده شباهت زیادی به اردک‌های امروزی داشته و گوشتخوار بوده است. طول بال‌های این حیوان 70میلیون ساله 11متر (به اندازه یک هواپیمای کوچک) بوده است.

  • تخت گاز بیت‌کوین

در میان پول‌های دیجیتال یا رمزنگاری شده بدون شک درسال ۲۰۱۷ بیت‌کوین جنجالی‌ترین مورد بوده است. افزایش قیمت ناگهانی و ۲۰ برابری این واحد پول دیجیتال که تا 7-6 سال قبل خیلی‌ها آن را حتی نمی‌شناختند باعث شد تا نام بیت‌کوین برای خیلی‌ها آشنا شود و بسیاری از رسانه‌ها به این پول مجازی بپردازند.

  • از شهروندان آهنی تا روبات‌های قاتل

یکی از پرسروصداترین روبات‌های سال 2017«اطلس» بود که برای اولین‌بار در سال 2013 ساخته شده بود اما در نوامبر امسال ویدئویی از آن به نمایش درآمد که نشان می‌داد، این روبات توانسته پشتک بزند. سوفیا هم نخستین روباتی بود که به صورت رسمی شهروند یک کشور شد. روبات‌های قاتل پدیده‌ جدیدی بودند که در سال 2017بحث‌شان بسیار داغ شد تا جایی که در مقر سازمان ملل برای آن یک همایش ویژه برگزار شد.

  • غوغای ویرایش ژنی

ویرایش ژنی روشی جنجالی در دنیای پزشکی به‌حساب می‌آید و بعضی جوامع به‌شدت با آن مخالفت می‌کنند. دانشمندان اما در سال ۲۰۱۷ یک موفقیت چشمگیر را در این رابطه اعلام کردند. پژوهشگران برای نخستین بار موفق به ویرایش یک جنین انسانی شدند تا این کودک در سنین جوانی به نارسایی قلبی مبتلا نشود. در سال گذشته میلادی همچنین محققان موفق شدند که دیابت نوع۱ را در موش‌ها با استفاده از تکنیک کریسپر/CAS9 درمان کنند.

علاوه بر این ویرایش ژنی روی سلول‌های یک بیمار برای نخستین بار به‌وسیله پزشکان در کالیفرنیا انجام شد. پزشکان در تلاش برای تصحیح نقصی در DNA که باعث نشانگان هانتر می‌شود، یک درمان تجربی را پیاده کردند. تحقیقات جنجالی ویرایش علمی در سال ۲۰۱۸ ادامه دارد و می‌تواند علم پزشکی را متحول کند.

  • اتوبوس‌های خودران در خیابان‌

برای نخستین بار یک اتوبوس بدون راننده یا خودران کارش را در خیابان‌های پاریس شروع کرد. خودروهای خودران حالا آینده حمل‌ونقل را تشکیل می‌دهند و این اتفاق یک جهش مهم به‌حساب می‌آید. این اتوبوس بدون راننده فعلا کار رساندن مسافران میان 2 ایستگاه قطار را از روی یک پل مشخص برعهده دارد.

  • مرگ کاسینی

فضاپیمای مشهور کاسینی که بیشتر از 13سال پیش برای کاوش در منظومه شمسی - به‌خصوص سیاره زحل - به فضا پرتاب شده بود، آخرین ماموریتش را به انجام رساند و در روز 15سپتامبر برای آخرین بار به داخل حلقه‌های زحل فرو رفت و نابود شد. فضاپیمای مشهور در طول دوران ماموریتش 453هزار عکس فرستاده که آنالیز‌کردن‌شان سال‌ها زمان می‌برد.

  • کشف سیارات با امکان حیات

ناسا در سال گذشته میلادی کشفیات جدیدی داشت که جنجال‌های زیادی در دنیا به پا کرد. از تلسکوپ کپلر که یکسری سیاره جدید مشابه منظومه شمسی را کشف کرد تا سیاره‌هایی که احتمال داده می‌شد، نوعی حیات در آنها وجود داشته باشد. از 7سیاره‌ای که احتمال وجود موجودات زنده در آنها داده می‌شد، 6 سیاره سنگی بودند.این سیاره‌ها در بخشی قرار گرفته‌اند که دمای مناسبی دارد و فاصله آن تا زمین حدود 40سال نوری است. برخی به این سیاره‌ها با امکان زندگی به‌عنوان گزینه‌ای برای احتمال سکونت انسان در آینده با مهاجرت از زمین نگاه می‌کنند. اهمیت دیگر این سیاره‌ها، نزدیکی قابل توجه‌شان به زمین است. طبق گفته ناسا، به همین دلیل مطالعه ساختار این سیارات کار ساده‌ای است.

  • حرکت دست یک معلول با استفاده از ذهن

در سال ۲۰۱۷ یک‌رؤیا برای معلولان با کمک دانش و فناوری به واقعیت تبدیل شد. برای نخستین بار در جهان یک مرد ۵۶ ساله‌ که بر اثر تصادف بدنش از شانه به پایین فلج شده بود توانست با استفاده از ذهن خود دستش را تکان دهد. محققان با استفاده از فناوری پیشرفته به نام الکترود شبیه‌ساز ذهنی توانستند بر عدم‌توانایی این افراد در تکان دادن اعضای خود، غلبه کنند. الکترود شبیه‌ساز ذهنی می‌تواند نسل جدیدی از فناوری‌های عصبی را به‌وجود آورد و این امید را زنده‌ کرده‌ که افرادی که به هر دلیلی فلج شده‌اند بتوانند روزی توانایی خود را به‌دست آورند.

کد خبر 394226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha