همشهری آنلاین: سازمان برنامه و بودجه در حالی برخی خبرها درباره تعیین سقف درآمد ۷۰۰ هزار تومانی برای دریافت یارانه نقدی را تکذیب کرد که ساعاتی پیش، دفتر سخنگوی دولت اظهارات منتسب به محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت بنزین را نیز رد کرده بود.

به گزارش ایرنا، خبرهایی در برخی رسانه‌ها درباره تعیین سقف درآمدی برای دریافت یارانه منتشر شده بود. در همين زمينه، تارنمای سازمان برنامه و بودجه نوشت: هنوز شناسایی گروه‌های مستحق دریافت یارانه نقدی تکمیل نشده است و بانک‌های اطلاعاتی دولت به تکمیل اطلاعات و تدقیق آنها در سال 1397 موظف شده‌اند.

سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت در لایحه بودجه سال 1397 برنامه معطوف کردن یارانه‌های نقدی به گروه‌های هدف را پیشنهاد کرده است.

تاکنون گروه‌های زیر، فارغ از میزان درآمد مشمول دریافت یارانه نقدی شناخته شده‌اند: مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، مددجویان سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، ساکنان دهستان‌های دارای ضریب 6و 7و 8و 9، بیماران خاص، عشایر، بازنشستگان، ایثارگران و گروه‌های نیازمند (شامل کارگران ساختمانی، قالیبافان، صیادان، خادمان مساجد، باربران و...).

بر پایه بیانیه سازمان برنامه و بودجه، افرادی که در پایان مراحل لازم، در زمره گروه‌های مشمول دریافت یارانه نقدی قرار نمی‌گیرند، حق اعتراض و اثبات نیازمند بودن خود را دارند.

آن گونه که در این بیانیه آمده است اگر در فرآیند راستی آزمایی نیز مشخص شود افرادی شرایط دریافت یارانه نقدی را ندارند، آنان حذف می‌شوند.

«منابع حاصل از حذف یارانه نقدی این افراد صرف افزایش مستمری پرداختی و برقراری مستمری جدید برای نیازمندانی می‌شود که تا کنون از نهادهای حمایتی کشور هیچ مستمری دریافت نمی‌کردند».

سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت می‌خواهد در گام نخست از محل منابع حاصل از حذف یارانه‌بگیران متمکن خانوارهایی را زیر پوشش قرار دهد که زیر این خط مستمری درآمد دارند و مابه‌التفاوت کسری درآمد آنها را تا سقف مستمری دریافتی خانوارهای زیر پوشش نهادهای حمایتی جبران کند.

اکنون میانگین پرداختی مستمری به خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی کشور حدود سه میلیون و 500 هزار ریال (350 هزار تومان) در ماه است.

دولت بر اساس اطلاعات بودجه خانوارهای شهری و روستایی کشور مرکز آمار ایران، برآورد کرده است 700 هزار خانوار می‌توانند متقاضی دریافت این مابه التفاوت باشند.

دكتر حسن روحاني رییس‌جمهوری نوزدهم آذر ماه با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1397 کل کشور را تقدیم کرد. سقف بودجه مورد نظر دولت برای سال آینده 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیون ریال است.

در لایحه بودجه سال آینده، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، افزون بر چهار میلیون و 249 هزار میلیارد ریال است.

بودجه عمومی نیز شامل دو بخش منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی دولت می‌شود. بیش از ۷۶ میلیون نفر در هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند که ۹۵ درصد جمعیت ایران را دربرمی‌گیرد.

مبلغ پرداختی یارانه به هر نفر ۴۵5 هزار ریال است و در مجموع هر ماه بیش از ۳۴ هزار میلیارد ریال و در سال تا ۴۲0 هزار میلیارد ریال برای دولت هزینه به بار می‌آورد.

دولت برای پرداخت یارانه سال بعد، ۲۳0 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته است. به عبارت دیگر با فرض ثابت ماندن میزان پرداخت یارانه، حدود ۴۲ میلیون نفر زیر پوشش یارانه قرار می‌گیرند.

کد خبر 394138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha