همشهری آنلاین: شمار دستگاه‌های اجرایی بخش‌های دولتی و خصوصی پیوسته به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به ۱۳۱ دستگاه رسید و با اینکه این روند سیر صعودی گرفته است اما حضور زیرمجموعه‌های دو قوه مقننه و قضائیه در این سامانه بسیار کمرنگ است.

information

به گزارش ایرنا، با نگاهی به سامانه رونمایی شده انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و بر اساس آمار موجود در این سامانه، همه 31 استانداری سراسر کشور به این سامانه وصل شده و در زمینه پاسخگويی به درخواست‌ها و شکایات فعال هستند، این در حالیست که تنها یک شهرداری (شهرداری کرج) از کل شهرداری‌های سراسر کشور به سامانه وصل شده است.

همچنین بر اساس آمارهای موجود، از 349 زیرمجموعه قوه مجریه تنها 80 دستگاه، از 10 زیرمجموعه قوه مقننه تنها یک مجموعه و از 12 زیرمجموعه قوه قضائیه تنها یک بخش در سامانه فعال شده‌اند.

در مجموع تا 9 دی ماه 96، تعداد یک هزار و 133 درخواست در سامانه ثبت شده که 974 درخواست از سوی سازمان‌ها و نهادهای متصل به سامانه پاسخ داده شده است.

میانگین پاسخگويی دستگاه‌های متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به درخواست‌ها و شکایات در سامانه 86 درصد است که در این میان، وزارتخانه‌های کشور با 98 درصد پاسخگويی، امور اقتصاد و دارايی با 96 درصد، کار، تعاون و رفاه اجتماعی با 100 درصد پاسخگويی و بانک مرکزی با 99 درصد پاسخگويی به نسبت تعداد درخواست‌ها در صدر دستگاه‌های پاسخگو قرار دارند.

همچنین در مقابل، حدود 94 شکایت در سامانه ثبت شده که به 51 مورد آن پاسخ داده شده است و مابقی نیز در حال بررسی و پیگیری است.

  • اعضای جدید سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

وزارت ورزش و جوانان، معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، شهرداری کرج و بانک‌های آینده، گردشگری، توسعه صادرات ایران و سینا طی هفته گذشته به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شده‌اند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری در میان دستگاه‌های متصل به سامانه، حضوری تقریبا فعال داشته و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این تعداد افزایش یافته و روند صعودی به خود بگیرد تا در سالی که مزین به شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده است بتوان دستگاه‌های اجرایی کشور نیز همراه و همگام علاوه بر فعالیت در بخش‌های تولیدی و اداری و ... در زمینه پاسخگویی و ارائه اطلاعات نیز به افکار عمومی و مردم فعال باشند.

علاقه‌مندان، دستگاه‌های اجرایی بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین مخاطبان می‌توانند برای اطلاع از وضعیت پاسخگويی دستگاه‌های اجرایی متصل به سامانه به http://foia.iran.gov.ir/web/guest/organs و http://foia.iran.gov.ir/web/guest/-12 مراجعه کنند.

در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، این سامانه در 17 تیر ماه 96 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات رونمایی و کار خود را آغاز کرد.

مطابق سیاست‌های عمومی دولت، همزمان و حتی پیش از ابلاغ آخرین آیین‌نامه این قانون، جهت‌گیری پورتال‌های دستگاه‌ها به سمت انتشار اطلاعات تغییر کرده است اما پذیرش درخواست «دسترسی به اطلاعات» عملاً پس از این شروع ‌شده است.

ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آورده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به نشانی foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه درخواست‌شونده، تسلیم کند.

همچنین ٢٩ آذر ماه ١٣٩٥، منشور 120 ماده‌ای حقوق شهروندی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» رونمایی شد.

منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و رئیس‌جمهوری هم خود را مکلف کرده است که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند.

کد خبر 394133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha