همشهری آنلاین: اندرو آدونیس، رئیس کمیسیون زیرساخت‌های انگلیس در واپسین روزهای سال میلادی ۲۰۱۷، نخست‌وزیر انگلیس را به همدستی با حزب دست راستی و عوام‌گرای یوکیپ برای خروج از اتحادیه اروپا متهم و از مقام خود کناره‌گیری کرد.

استعفای مقام ارشد انگلیس در پی انتقاد از راهبرد برگزیت دولت ترزا می

به گزارش ايرنا از لند، لرد آدونیس، نماینده مجلس اعیان انگلیس روز شنبه در نامه‌ای خطاب به ترزا می نخست‌وزیر انگلیس نوشت: اختلاف کم آرا در همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌توانست سبب شود تا بریتانیا بگونه‌ای عضویت خود را در روابط سیاسی و تجاری با اتحادیه اروپا حفظ کند، اما شما با هم‌دستی حزب یوکیپ و محافظه‌کاران دست راستی، کشور را از نهادهای پیشرفته اروپایی بیرون کشیدید و اکنون در مسیری گام برمی‌دارید که بسیار خطرناک است.

این مقام ارشد انگلیس برگزيت را اقدامی پوپولیستی و خطرناک توصیف کرد و آن را شایسته فردی همچون دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دانست.

آدونیس همچنین هشدار داد که پس از ارجاع لایحه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به مجلس اعیان با آن مخالفت خواهد کرد.

در همین حال یک منبع آگاه نزدیک به دولت انگلیس ضمن اشاره به سابقه مخالفت لرد آدونیس با خروج از اتحادیه اروپا گفت که او پیش از آنکه بیرون شود، محترمانه کنار رفت.

شمار دیگری از چهره‌های ارشد حزب محافظه‌کار و از طرفداران خروج از اتحادیه اروپا نیز تأکید کردند که وی باید زودتر از این از مقامش کنار می‌رفت.

با این ‌حال آدونیس در واکنش به این اظهارات با انتشار پیامی در توییترش نوشت: آنچه در نامه‌ام درباره هم‌دستی نخست‌وزیر نوشتم، واقعیت بود. جای تأسف است که منابع نزدیک به دفتر نخست‌وزیری آلوده‌ بازی‌های کثیف شده‌اند.

اندرو آدونیس در آوریل (فروردین) گذشته در سمت خود به‌عنوان رئیس کمیسیون زیرساخت‌های انگلیس ابقا شد. او در ژوییه (تیر) گذشته نیز راهبرد دولت ترزا می را درمورد برگزیت به باد انتقاد گرفته و آن را با اقدامات حزب نازی آلمان قیاس کرده بود.

کمیسیون زیرساخت‌های انگلیس یک‌ نهاد مورد حمایت دولت است که در زمینه چالش‌های درازمدت زیرساخت‌های کشور مشورت‌های بی‌طرفانه می‌دهد.

این تحولات پس‌ از آن صورت می‌گیرد که در پی رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، این کشور کمتر از دو سال دیگر بطور رسمی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در مارس (اسفند) گذشته در نامه‌ای خطاب به دونالد توسک رئیس شورای اروپا تمایل کشورش را به خروج از این اتحادیه اروپا اعلام کرد و پس ‌از آن مذاکرات برگزیت آغاز شد.

دو طرف پس از ماه‌ها مذاکره سرانجام در 24 آذرماه گذشته درباره چارچوب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق رسیدند و قرار شد که از ماه مارس سال 2018 میلادی مرحله دوم مذاکرات برگزیت آغاز شود.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس در ماه سپتامبر (شهریور) گذشته با اکثریت آرا به لایحه برگزیت و پایان برتری قوانین اروپا در این کشور رأی موافق دادند.

با تصویب این لایحه، «قانون جوامع اروپایی 1972» از قوانین انگلیس حذف و قوانین این کشور پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، مرجع اصلی قانون به شمار خواهند رفت.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، انگلیس قرار است بطور رسمی رأس ساعت 11 شب 29 مارس 2019 به‌وقت محلی (بامداد 10 فروردین 1398) از اتحادیه اروپا خارج شود.

کد خبر 394116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha