همشهری آنلاین: کودکان این عصر بیشتر از هر زمان دیگری زمان خود را پای وسایل الکترونیک، موبایل، لپ‌تاپ، کنسول و کامپیوتر سپری می‌کنند، به ویژه در دهه اخیر که تب گوشی‌های هوشمند متصل به موبایل همه را مبتلا ساخته‌است.

کودک

براساس گزارش BBC، اين تغيير رفتار مي‌تواند عوارض مختلفي بر سلامت كودكان داشته‌باشد كه بيش از همه بر اضافه‌وزن و بروز بيماري‌هايي نظير ديابت تاكيد شده‌است،‌ اما خيره شدن طولاني مدت به نمايشگر الكترونيك‌ها عواقب ديگري نيز دارد، نمونه محسوس آن افزايش آمار نزديك‌بيني در ميان كودكان طي دهه اخير است.

نزديك‌بيني امروزه در شرق آسیا فراگير شده است. کریس هموند جراح و متخصص بیماری‌های چشم در کینگز کالج لندن می‌گوید شيوع نزدیک‌بینی یا میوپی بيشتر از هر زمان ديگري است به طوري كه در جنوب آسیا، سنگاپور، تایوان و کره جنوبی 90 درصد از ۱۸ ساله‌ها نزدیک‌بین هستند. در اروپای غربینيز 40 تا 50 درصد از جوانانی که در میانه دهه بیست سالگی هستند نزدیک‌بین شده‌اند،‌درحالي كه اين ميزان در قرن بيستم 20 تا 30 درصد بوده‌است.

آنگرت دالمان نور، متخصص بیماری‌های چشم در بیمارستان مورفیلد لندن نيز یکی از علل شیوع نزدیک‌بینی را كاهش قرارگيري کودکان در معرض نور آفتاب است. به اعتقاد وي قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشيد مي‌تواند يكي از مهمترین عوامل باشد زيرا كودكاني که بيش از اندازه مطالعه مي‌كنند يا زمان زيادي را صرف استفاده از تلفن هوشمند و يا تبلت می‌کنند فرصت کمتری براي خروج از خانه و بازي زير نور خورشيد را دارند از اين رو بيش از ديگران در معرض ابتلا به نزديك‌بيني قرار دارند.

هموند همچنين باور دارد فشار بالاي آموزشي بروي كودكان شرق آسيا از سنين كم باعث مي‌شود اين كودكان براي مدتي طولاني در فضاهاي بسته باقي بمانند و هرآنچه در نزديكشان قرار دارد را ببينند يا مطالعه كنند.

اولين راه‌حلي كه به ذهن خطور مي‌كند اين است كه پدر و مادرها به فرزندانشان توصیه کنند کمتر با رايانه و تبلت و موبایل وقت بگذرانند، اما كودكان اكنون اکنون چنان به این وسایل دلبسته هستند که به راحتی از آنها جدا نمی‌شوند. از سويي ديگر كودكان امروزه باید بیشتر درس و مطالعه خود را با رايانه و اینترنت انجام دهند. بنابراین متخصصان توصيه مي‌كنند بهترین راه حل افزايش زمان وقت گذراندن كودكان در محيط‌هاي باز است

به گفته هموند روزی دو ساعت وقت گذراندن در فضای باز مانع از نزدیک‌بینی در كودكان می‌شود. به گفته وي در کوکان چینی‌تباری که در سیدنی استرالیا زندگی می‌کنند و روزی دو ساعت از وقتشان در فضای باز می‌گذرد شیوع نزدیک‌بینی تا سن 6 سالگی سه درصد است، درحالي كه در کودکان 6 ساله در سنگاپور این میزان به سی‌درصد می‌رسد.

راه‌حل ديگر توجه والدين به تغذیه كودكان است اما کارشناسان برای اینکه بتوانند از تاثیر وسایل الکترونیک بر بینایی کودکان جلوگیری یا تاثیر آن را معتدل سازند به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز دارند.

کد خبر 394049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha