همشهری آنلاین: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود نیمی از مردم آلمان خواستار کناره‌گیری آنگلا مرکل از مقام صدراعظمی این کشور تا پیش از انتخابات بعدی در سال ۲۰۲۱ هستند.

 نیمی از مردم آلمان خواهان کناره گیری زودهنگام مرکل هستند

به گزارش ایرنا، در حالی که با گذشت بیش از 3 ماه از انتخابات پارلمانی دوم مهر ماه (24 سپتامبر) آلمان هنوز دولت جدید در این کشور تشکیل نشده و قرار است مذاکرات دو حزب اتحاد دمکرات مسیحی مرکل و سوسیال دمکرات پس از تعطیلات سال نو آغاز شود. در این حال نظرسنجی جدید موسسه 'یوگاو' برای خبرگزاری آلمان حاکی است که مردم نیز تحمل خود را از دست داده اند.

بر اساس این نظرسنجی ، 47 درصد ازپاسخ دهندگان گفته اند که مرکل باید پیش از انتخابات بعدی در سال 2021 از مقام صدر اعظمی کناره گیری کند. این درحالی است که تنها 36 درصد گفته اند چنانچه مرکل موفق به تشکیل دولت ائتلافی جدید شود باید تا پایان دوره در مقام خود بماند.

نتایج این نظرسنجی حاکی ازکاهش شدید حمایت مردمی از مرکل در مدت سه ماه گذشته پس از انتخابات است.درهفته های اول پس از انتخابات دوم مهرماه تنها 36 درصد خواستار کناره گیری زودهنگام مرکل بودند و 44 درصد خواستار باقی ماندن او در مقام صدراعظمی برای طول دوره چهار ساله بودند.

این درحالی است که هنوز مشخص نیست که آیا مرکل موفق به تشکیل دولت جدید خواهد شد یا نه؟. مذاکرات حزب دمکرات مسیحی مرکل با دو حزب دمکرات های آزاد (لیبرال) و سبزها برای تشکیل ائتلاف موسوم به 'جامائیکا' به علت اختلافات در مورد سیاست های مختلف پس از حدود یک ماه، یکشنبه شب 28 آبان ماه به شکست انجامید.

اکنون مرکل با دو گزینه تشکیل دولت موسوم به ائتلاف بزرگ با حزب سوسیال دمکرات یا دولت اقلیت - به احتمال فراوان با حزب سبزها - رو به رو است که در این صورت هم به همراهی حزب سوسیال دمکرات در پارلمان نیاز خواهد داشت. در صورت شکست این راهکارها ، انتخابات پارلمانی مجدد در آلمان برگزار خواهد شد. برای اولین بار از سال 1949 تا کنون آلمان در شب کریسمس امسال فاقد دولت بود. هم اکنون دولت قبلی کفیل اداره امور جاری کشور است. وضعیت در پارلمان نیز به علت نامشخص بودن احزاب دولت ائتلافی همچنان بلاتکلیف است و پارلمان جدید کار خود را بطور جدی آغاز نکرده است.

مرکل روز 22 نوامبر 2005 به عنوان اولین صدر اعظم زن در آلمان کار خود را آغاز کرد و تاکنون سه دوره صدر اعظم بوده و روز 22 نوامبر سال گذشته (دوم آذر 1395) وارد دوازدهمین سال صدارت عظمای خود شده و چنانچه موفق به تشکیل دولت ائتلافی شود برای چهارمین بار عهده دار این مسئولیت خواهد شد.

طبق قانون اساسی آلمان هیچ محدودیتی برای طول دوره های کاری صدر اعظم وجود ندارد. در نظام های پارلمانی مانند آلمان، رئیس دولت - صدر اعظم یا نخست وزیر - با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شود، اما با رای مردم به نامزدهای پارلمانی، احزاب بطور غیرمستقیم تعیین می کنند که چه کسی صدر اعظم باشد.

نامحدود بودن دوره های صدر اعظمی در آلمان با انتقادهایی رو به روست و برخی خواستار اعمال محدودیت قانونی بر دوره های صدر اعظمی هستند. حتی برخی چهره های دانشگاهی مانند 'فرانک رادولف کورته' استاد دانشگاه دوییسبورگ-اسن از مرکل خواسته بودند که برای بار چهارم نامزد صدر اعظمی نشود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان سیاسی از جمله 'فرانک دِکِر' استاد علوم سیاسی در شهر بُن می گویند که مرکل احتمالا به خواست و میل خود در خلال دوره صدر اعظم راه را برای جانشین خود باز می کند. وی می گوید که ممکن است در اواسط مجلس آینده در سال 2019 مرکل بطور داوطلبانه از مقام خود کنار برود و فرد دیگری از حزب جانشین او خواهد شد اما همه اینها منوط به این است که او بتواند دولت جدید را تشکیل داده و رای پارلمان را کسب کند.

کد خبر 393911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha