در هرجای دنیا که زندگی کنیم ممکن است در هرلحظه بحرانی اتفاق بیفتد؛ سیل،‌ زلزله، آتش‌سوزی و... در برخورد با چنین اتفا‌ق‌هایی چه‌کار کنیم که کم‌تر آسیب ببینیم.

دوچرخه شماره ۹۰۷

آموزش تنها راهي است كه مي تواند توانايي ما را بالا ببرد. شش سال است که سازمان جوانان جمعيت هلال احمر طرح «دادرس» را در برخي از مدارس کشور اجرا مي‌کند. هدف از اجراي اين طرح، ارتقاي دانش امدادي، فراگيري مديريت بحران و تمرين کارگروهي در ميان دانش‌آموزان است. 

سميه شيخ‌محمدي، رييس اداره‌ي دانش‌آموزي سازمان جوانان جمعيت هلال احمر کشور در اين‌باره‌ مي‌گويد: «دادرس، مخفف«دانش‌آموز آماده در روزهاي سخت» است.

در اين طرح هشت آيتم امدادي شامل پناه‌گيري و خروج ايمن، ارزيابي و كنترل علائم حياتي، ترياژ، حمل مصدوم، حمايت حياتي پايه، پانسمان و بانداژ، آتل‌بندي و چادرزني به صورت تئوري و عملي به دانش‌آموزان آموزش داده مي‌شود. مثلاً در هنگام زلزله، پناه‌گيري و خروج ايمن بسيار مهم است و بايد آموزش داده شود. اين طرح با کمک وزارت آموزش و پرورش اجرا مي‌شود.»

او مي‌گويد: «هرسال سازمان جوانان جمعيت هلال احمر، مانورهاي زلزله در مدرسه‌ها اجرا مي‌كند و كتابي هم براي دانش‌آموزان كلاس هشتم آماده شده است. مدارس داراي کانون دانش‌آموزي هلال احمر اين كتاب را دريافت كرده‌اند، اما همه‌ي دانش‌آموزان مي‌توانند به آدرس زير  مراجعه كنند و اين کتاب را دانلود كنند.

33326=rcsy.ir/?p   

شيخ محمدي هم‌چنين مي‌گويد: «براي ارتقاي سطح آمادگي دانش‌آموزان، مسابقات طرح دادرس تحت عنوان «آماده» در سطح مدرسه، ناحيه، شهرستان، استان و کشور برگزار مي‌شود.»

او به زلزله‌ي پنج و دو دهم ريشتري تهران نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «تجربه‌ي زلزله‌ي تهران نشان مي‌دهد كه ما چه‌قدر به آگاه‌سازي نياز داريم. مهم‌ترين چيزي كه ما بايد در وقوع زلزله بدانيم حفظ آرامش و اعتماد به‌نفس است. اگر ما بتوانيم آرامش خود را حفظ كنيم، بخش مهمي از كار را انجام داده‌ايم. براي اين كار هم نياز به فرهنگ‌سازي داريم.

همه‌ي مردم بايد اطلاعات امدادي داشته باشند. منتها اگر دانش‌آموزان خوب آموزش ببينند، مي‌توانند اطلاعات خود را به خانواده‌ها انتقال بدهند و بهترين مكان براي آموزش مدرسه‌ است. البته متأسفانه هنوز هم برخي از مردم به اين آموزش‌ها اهميت نمي‌دهند و آن‌ها را غير ضروري مي‌دانند.»

او با اشاره به مسئله‌ي پناه‌گيري مي‌گويد: «بعد از حفظ خون‌سردي، شناخت نقاط امن و نا امن و  پناه‌گيري مناسب اهميت زيادي دارد. ما نياز داريم مثلث حيات را بشناسيم تا درست پناه بگيريم.»

شيخ محمدي توصيه مي‌كند: «مسلماً كنار پنجره و شيشه‌ها، كنار كتاب‌خانه و اشيايي كه پرتاب مي‌شوند نبايد بود. موقع زلزله نبايد از آسانسور استفاده كرد، چون ممكن است در آسانسور گير بيفتيم. كنار ساختمان‌هاي بلند که امکان ريزش دارند، نبايد ايستاد و فاصله‌داشتن از درختان و تير چراغ برق و غيره... مهم است. موقع خواب حالت جنيني به دليل غريزه‌ي طبيعي انسان روش ايمن و مناسبي است.»

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عكس: سازمان جوانان جمعيت هلال احمر

کد خبر 393807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha