همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۷۵ درصد بیمارستان‌های دولتی تهران، فرسوده و غیر مقاوم هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزلرش ايرنا، دكتر ايرج حريرچي، در پاسخ به پرسشی درباره میزان مقاومت بیمارستان‌های تهران در صورت وقوع زلزله گفت: تعداد زیادی از بیمارستان‌های تهران پلاسکویی است و به علت قدیمی بودن و فرسودگی در مقابل زلزله مقاوم نیستند، بر اساس بررسی که سال 86 انجام شد، حدود 73 درصد بیمارستان‌های تهران اعم دولتی و غیر دولتی فرسوده بودند که این میزان با ایجاد تخت‌های بیمارستانی جدید در سال 95 به حدود 45 درصد رسید و هدفگیری وزارت بهداشت این است که تا سال 99، تعداد تخت‌های بیمارستانی فرسوده تهران به 30 درصد برسد.

وی افزود: البته اگر فقط بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی وزارت بهداشت را در نظر بگیریم که مسئولیت اصلی خدمات رسانی در بحران‌ها را به عهده دارند، در نظر بگیریم، وضعیت بدتر است. در سال 86 حدود 87 درصد بیمارستان‌های دولتی فرسوده و غیر مقاوم بودند که با ساخت حدود 1300 تخت جدید که تعداد زیادی از آنها جایگزین بیمارستان‌های فرسوده شوند و با وجود اضافه شدن 400 تخت بیمارستانی جدید هنوز حدود 75 درصد بیمارستان‌های دولتی تهران فرسوده هستند.

حریرچی افزود: اکثر بیمارستان‌های تهران قدیمی و فرسوده هستند، بیشتر آنها نیز در مناطق مرکزی شهر هستند که همان طور که زمین لرزه حفیف هفته گذشته دیدیم به علت ترافیک و راهبندان پس از بحران عملا دسترسی به این بیمارستان‌‍ها از بین می‌رود، ضمن اینکه این تعداد بیمارستان دولتی در تهران همین الان که در شرایط غیر بحرانی هستند، بالای 90 درصد اشغال تخت دارند و جای خالی ندارند یعنی همین الان با حالتی شبیه بحران در خدمات رسانی درمانی در تهران مواجه هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در حاشیه شهر تهران و شهرهای اطراف مانند استان البرز و سمنان، شهرهایی با جمعیت بالای 500 هزار نفر داریم که بیمارستان ندارند، مشکلات جدی است و حل آن نیازمند عزم ملی و تامین منابع مالی کافی دارد.

وی گفت: پیش بینی‌هایی برای مواقع زلزله در تهران انجام شده است و بین دستگاه‌های مختلف مثل وزارت بهداشت، هلال احمر، ارتش، سپاه و برخی نهادهای دیگر تقسیم کاری وجود ندارد، این طور نیست که بی برنامه باشیم، به عنوان مثال هلال احمر یا برخی دستگاه‌ها موظف هستند امکان اسکان اضطراری را باری یک میلیون نفر فراهم کنند و سوله‌های بحران نیز در شهرداری برای چنین مواقعی پیش بینی شده است.

کد خبر 393682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha