همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهور گواتمالا دستور انتقال سفارت کشورش در اسرائیل را از تل‌آویو به قدس صادر کرد؛ به این ترتیب او نخستین رئیس‌ جمهوری است که از موضع جنجال‌برانگیز دونالد ترامپ در زمینه قدس حمایت می‌کند.

 این گام چند روز بعد از حمایت دولت جيمي مورالس، رئيس‌جمهور گواتمالا از آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص قلمداد کردن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، برداشته می‌شود.

جیمی مورالس در حساب کاربری رسمی خود در فیس‌بوک نوشت، بعد از صحبتی که با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روز یکشنبه 3 دي داشت، تصمیم گرفته سفارت کشورش را از تل‌آویو به قدس منتقل کند.

مورالس افزود:‌ یکی از مهم‌ترین مسائلی که با هم بحث کردیم انتقال سفارت گواتمالا از تل‌آویو به قدس بود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی،او افزود: از این رو من شما را مطلع می‌کنم که دستورهايی را به وزارت خارجه داده‌ام تا هماهنگی لازم برای تحقق این امر را آغاز کند.

نتانیاهو اخیرا مدعی شده بود، کشورهای دیگری قدس را به رسمیت خواهند شناخت.

در این راستا لیویو دراگنا، رئیس پارلمان رومانی و رهبر حزب سوسیال دموکرات این کشور در سخنانی تصریح کرده بود: باید از ایالات متحده الگو گرفت و سفارت خود در اسرائیل را از تل‌آویو به قدس انتقال دهیم. مسائل عملی وجود دارد، تمامی نهادهای مرکزی اسرائیل در قدس قرار دارند. سفیران و کارمندان سفارتخانه از تل‌آویو به قدس انتقال پیدا می‌کنند. من بر این باورم که باید به صورت جدی به انتقال سفارت خود به قدس فکر کنیم.

ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شش دسامبر(15 آذر) حکمی را امضا کرد که براساس آن قدس پایتخت اسرائیل قلمداد می‌شود. با این حکم ترامپ از سیاست ده‌ها ساله آمریکا در قبال قدس عقب‌نشینی کرد.

کد خبر 393624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha