همشهری آنلاین: یک نوزاد از رویانی که برای تقریباً ۲۵ سال منجمد شده بود به دنیا آمده و این احتمالاً طولانی‌ترین فاصله میان لقاح و تولد از هنگام شروع لقاح آزمایشگاهی یا آی‌وی‌اف (IVF) است.

به گزارش بی‌بی‌سی این رویان به‌وسیله خانواده‌ای در آمریکا اهدا شده بود و نخستین کودک زنی شد که هنگامی‌که این رویان به وجود آمده بود، خودش نوزاد بود.

این رویان اهدایی که درنهایت نوزاد سالم دختری به نام اما ویرون گیبسون را به دنیا آورد، در ماه مارس از حالت انجماد خارج شده بود و به رحم مادر تینا گیبسون منتقل شده بود.

اما در ماه نوامبر به دنیا آمد.

خانم گیبسون که اکنون ۲۶ ساله و اهل شرق ایالت تنسی در آمریکاست در گفتگویی با سی‌ان‌ان گفت:‌«در نظر بگیرید که من فقط ۲۵ ساله‌ام است. ممکن بود این رویان و من بهترین دوستان هم شویم.»

او افزود: «من فقط بچه می‌خواستم. اهمیتی به این‌که این یک رکورد جهانی است یا نه، نمی‌دهم.»

تینا و بنجامین گیبسون پس‌ازآنکه معلوم شد آقای گیبسون که مبتلا به فیبروز کیستیک است، مشکلات باروری دارد، برای بچه‌دار شدن این گزینه را انتخاب کردند.

فیبروز کیستیک، یکی از شایعترین و جدی ترین اختلالات ژنتیکی است که در هر 2 تا 3 هزار تولد یک نوزاد را مبتلا می‌کند. در این اختلال ترشحات ریه، لوزالعمده، کبد، روده و دستگاه تناسلی غلیظ و چسبنده می‌شود. این بیماری می‌تواند علائم تنفسی، گوارشی و ناباروری ایجاد کند.

لقاح رویانی که نهایت به اما بدل شد در اکتبر ۱۹۹۲ رخ داده بود- یک سال و نیم پس‌ازآنکه مادر اما به دنیا آمده بود.

تصور بر این است که این رویان ۲۴ ساله برای مدتی طولانی‌تر از هر رویان زنده انسانی دیگر در حالت انجماد حفظ شده است.

گرچه اما فرزند تینا و بنجامین است، اما هیچ‌کدام از والدین با دختر جدیدشان ارتباط زیست‌شناختی ندارند.

کد خبر 393618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha