همشهری آنلاین: محققان از بیماری مرگبار غریبی خبر دادند که در حال مبتلا کردن مارها در سراسر جهان است.

آیا مارهای جهان در حال انقراض هستند؟

به گزارش ایرنا، در صورتی که محققان به زودی راه‌حلی برای این موضوع پیدا نکنند، احتمالا به یک همه‌گیری در میان مارها در سراسر جهان منجر می‌شود که تمامی اکوسیستم‌ها را تهدید می‌کند.

این بیماری که بیماری قارچی مار (SFD) نامیده می‌شود توسط قارچی به نام Ophidiomyces ophidiodiicola بوجود می‌آید که زخم‌های دردناکی بر پوست مارهای آلوده ایجاد می‌کند. برخی مارها می‌توانند با پوست انداختن این قارچ را از بین ببرند اما برخی دیگر قادر به این کار نیستند.

مشخص شده است که این بیماری تاکنون چند گونه مار را در آمریکای شمالی مبتلا کرده است اما بر اساس مقاله‌ای که به تازگی در مجله Science Advances منتشر شد، بیماری در حال گسترش است.

بر اساس این گزارش، این قارچ‌ها می‌توانند تقریبا هر ماری را آلوده کنند به این معنی که احتمالا تمامی گونه‌های مار در سراسر جهان به خطر می‌افتند.

فرانک بوربرینک نویسنده ارشد این مطالعه این موضوع را بدترین سناریو عنوان کرد و گفت: تمام مارها می‌توانند آلوده شوند و یا هم اکنون آلوده هستند.

از سوی دیگر از آنجا که دانشمندان هنوز اطلاعات زیادی در مورد SFD ندارند، متوقف کردن این بیماری دشوارتر می‌شود.

بر اساس این گزارش، O. ophidiodiicola، قارچی که باعث ابتلا به این بیماری می‌شود باید از یک مار به مار دیگر سرایت کند یا مارها می‌توانند به راحتی از محیط اطراف به این قارچ آلوده شوند.

محققان همچنین نمی‌دانند که دقیقا چند گونه مار احتمالا آلوده شده‌اند اما می‌دانند که این قارچ دست کم 23 گونه را در آمریکا و سه گونه مار را در اروپا تهدید می‌کند.

درصورتی که گفته محققان درست باشد و SFD قادر به مبتلا کردن هر ماری باشد در آن صورت کل اکوسیستم مارها می‌توانند در خطر باشند.

درصورتی که ابتلا به این بیماری در یک جمعیت مارها آغاز شود در آن صورت سایر گونه‌های مارها نیز می‌توانند مبتلا شوند.

کد خبر 393558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha