مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بروس مک‌کندلس فضانوردی که با گرفتن عکسی شناور در میان فضا بدون اینکه به جایی متصل باشد، بسیار مشهور شد،در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

فضانورد

براساس گزارش BBC، مك‌كندلس براي ثبت اين عكس در سال 1984 با كمك كوله پشتي موتوردار 100 متر از شاتل فضايي ناسا فاصله گرفت و بدون اينكه با طناب به جايي وصل باشد در فضا معلق باقي ماند تا تصوير او با پس‌زمينه تاريك فضا ثبت شود.

وي با الهام از جمله مشهور نيل آرمسترانگ،‌اولين انساني كه به ماه قدم گذاشت در مصاحبه‌اي درباره اين عكس گفت: شايد آن قدم براي نيل قدمي كوچك بود،‌اما اين براي من جهشي بزرگ است. آرمسترانگ زماني كه اولين قدم را روي ماه گذاشت، جمله مشهورش : قدمي كوچك براي من، قدمي بزرگ براي بشريت را خطاب به مك‌كندلس گفت كه در سال 1969 در مركز كنترل ماموريت آپولو با او در ارتباط بود.

فضانورد

ناسا اكنون اعلام كرده كه مك‌كندلس در سن 80 سالگي در خانه‌اش در كاليفرنيا از دنيا رفته‌است. دليل مرگ او اعلام نشده‌است. سناتور جان‌مك‌كين،‌همكلاسي مك‌كندلس در آكادمي نيروي دريايي آمريكا، در واكنش به مرگ اين فضانورد گفت عكس نمادين بروس كه در آن رها و آزاد در فضا شناور شده‌است، الهام‌بخش نسل‌هاي زيادي بوده‌است تا باور كنند توانايي‌هاي انسان هيچ محدوديتي ندارد.

مك‌كندلس زماني كه در سال 1966 به برنامه فضايي ناسا پيوست، جوانترين فضانورد اين سازمان بود و 28 سال سن داشت. وي تا سال 1984، يعني زماني كه 48 سال داشت به فضا پرواز نكرد، اما همان پرواز توانست براي او شهرت زيادي به همراه آورد. وي در اين ماموريت فضايي با كمك يك جت‌پك، يا كوله‌پشتي موتوردار به اندازه‌اي از شاتل فاصله گرفت تا عكس او به شكل معلق در فضا ثبت شود.

وي بعد‌ها در كنفرانس خبري گفت به هيچ‌وجه از اين كار نترسيده‌است. وي خود سال‌ها زمان صرف طراحي و ساخت جت‌پكي كرده‌بود كه از آن براي ثبت اين عكس استفاده كرد و پس از آزمايش آن در بيسيمش اعلام كرد ما اينجا يك دستگاه پرواز عالي داريم.

مك‌كندلس در سال 1990 باري ديگر به فضا رفت تا به استقرار تلسكوپ فضايي هابل كمك كند. وي در مجموع 312 ساعت در فضا بوده‌است كه از اين ميزان چهار ساعتش را با جت‌پك درحال پرواز بوده‌است.

کد خبر 393534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha