خبر > یک درنای سیبری نر، آخرین بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری است که هرسال به تنهایی مهاجرت زمستانه‌ی خود را انجام می‌دهد. نام او «امید» است؛ تنها درنای باقی‌مانده از این نژاد که چندسال پیش جفتش را از دست داد.

دوچرخه شماره ۹۰۵

اين درنا هرسال از سيبري كيلومترها پرواز مي‌كند و خودش را به فريدون‌كنار مي‌رساند. امسال آمدن اين درنا به تأخير افتاد و خيلي از كارشناسان و دوستداران پرندگان  فكر مي‌كردند كه او ديگر نخواهد آمد. اما در ماه آذر درناي اميد بعد از گذراندن مسيري حدود سه‌هزار كيلومتر به فريدون‌كنار آمد.

از سه سال پيش، با ورود اين درناي زيبا،  جشن «سلام درناي اميد» در شهر بابل برگزار مي‌شود. امسال هم سومين جشن سلام درناي اميد، روز 30 آذر 96 به همت بنياد علمي عام‌المنفعه‌ي محمدرضا حريري برگزار مي‌شود. در اين جشن، 250 كودك و نوجوان از مدرسه‌هاي بابل، ساري، فريدون‌كنار، بابلسر و اميركلا حضور پيدا مي‌كنند.

گلنوش حريري، از اعضاي كارگروه محيط‌زيست اين بنياد درباره‌ي هدف و برنامه‌هاي اين جشن مي‌گويد: «هدف از برگزاري اين جشن، آشنايي كودكان و نوجوانان با پرندگان مهاجر، به‌ويژه اين نوع خاص درنا است و اين‌كه نبايد به پرنده‌هاي مهاجر آسيب رساند و شكار آن‌ها باعث نابودي گونه‌هاي مختلف پرنده‌ها مي‌شود.»

به‌گفته‌ي اين عضو كارگروه محيط‌زيست بنياد علمي حريري «مثل سال‌هاي گذشته در اين جشن، تعدادي از چهره‌ها و شخصيت‌هاي سينمايي و هنري حضور خواهند داشت و عموشهاب، از شخصيت‌هاي محبوب بچه‌هاي مازندران، در اين جشن برنامه‌هاي متنوعي اجرا مي‌كند. قرار است يك استند‌آپ‌كمدي هم با موضوع شكار پرنده‌ها اجرا بشود.»

گلنوش حريري درباره‌ي حضور خانم «الن توكلي»، پرنده‌‌شناس فنلاندي در اين جشن مي‌گويد: «خانم الن هم كه يك فنلاندي ساكن ايران است، در اين جشن حضور خواهد داشت. او بيش‌تر عمر خود را در راه شناخت پرنده‌ها، مخصوصاً درنا‌ها و زندگي‌آن‌ها صرف كرده و در اين جشن توضيحات جالبي درباره‌ي درناها خواهد داد. اين پژوهشگر، مادر درناها لقب گرفته است.»

او درباره‌ي ديگر برنامه‌هاي جشن مي‌گويد: «كارت‌پستالي تهيه شده است كه بچه‌ها در پشت كارت‌پستال مي‌توانند در يك سطر به درنا يا پرنده‌هاي ديگر نامه بنويسند و از بهترين نامه تقدير خواهد شد.»

شكار پرندگان مهاجر سبب از بين رفتن‌ گونه‌هاي نادر پرندگان شده و  بنياد علمي حريري و گروه‌هاي دوستدار پرندگان و محيط‌زيست مي‌خواهند با فرهنگ‌سازي در ميان كودكان، آگاهي آن‌ها را افزايش بدهند.

مسير بازگشت اين پرنده‌ي مسافر، از فريدون‌کنار به سوي سواحل غربي درياي خزر ادامه پيدا مي‌كند. او پس از گذشتن از استان گيلان، جمهوري آذربايجان، داغستان و منطقه‌ي آستراخان روسيه به سوي شمال قزاقستان مي‌رود و سپس سفرش تا رودخانه‌ي اوب در نزديکي اقيانوس منجمد شمالي ادامه مي‌يابد.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عكس: حامد تيز‌رويان

کد خبر 393441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha