خب، مادربزرگ این‌طور است! من همیشه می‌خواهم کارهایی مثل شکستن تخم‌مرغ را خودم برای بیلی انجام بدهم. فکر می‌کنم چون بیلی نمی‌تواند ببیند، این کارها برایش خیلی سخت است.

دوچرخه شماره ۹۰۴

ولي مادربزرگ دارد به من نشان مي‌دهد كه بيلي به اين‌همه كمك احتياج ندارد و من هم بايد نقش رزي پرستار را كنار بگذارم! مي‌گويد: «رزي! خرده‌هاي پوست تخم‌مرغ را از كاسه بيرون بيار.» و من بيرون مي‌آورم. بودن در آشپزخانه، كنار مادربزرگ و كنار بيلي خيلي لذت‌بخش است.

«مادربزرگ سوپ مي‌پزد!» داستاني مبتني بر روان‌شناسي است كه به خواننده مي‌گويد اگر به‌جز مشكلات خودت، حواست به مشكلات ديگران هم باشد، دنيايت بزرگ‌تر مي‌شود و مشكلات خودت كوچك‌تر به‌نظر مي‌آيند.

در اين داستان خواننده با مسائل خانوادگي، عشق، مهرباني، دوستي و ناتواني‌هاي جسمي آشنا مي‌شود. ياد مي‌گيرد چه‌طور به ناتوانان جسمي ياري برساند كه هم پاي ترحم وسط كشيده نشود و هم به توانمند شدن آن فرد كمك كرده باشد.

«مادربزرگ سوپ مي‌پزد!» را «شارون كريج» نوشته و «پروين علي‌پور» ترجمه كرده است. اين كتاب را «كتاب ونوشه»، واحد كودك و نوجوان نشر چشمه (66492524) در 114 صفحه و با قيمت هشت‌هزار تومان منتشر كرده است.

 

  • دوست ببر من

هيولا موهاي بلند لاله را چنگ زد تا بكشاند پاي درخت و طناب‌پيچش كند كه ناگاه چارچشم سر رسيد و از پشت ران هيولا را به دندان گرفت و به زمين كوبيدش. هيولا كه به زمين افتاد، يونس بود انگار كه روي سينه‌اش نشست و چنگ در گلويش انداخت.

چارچشم دندان‌هايش را در پهلوي هيولا فرو برد. خون به صورتش شَتَك زد. يونس يك لحظه به نظر لاله آمد و ناپديد شد. لاله به اين سو و آن سو سر گرداند و يونس را فرياد كرد: «يونِ...س، يونِ...س».

«سايه‌ي هيولا» كتابي است با دو داستان تو در تو؛ داستان اول درباره‌ي دوستي لاله است و يك ببر، در 50 سال قبل و داستان دوم ماجراي دوستي مارال با يك پلنگ كه همين‌روزها و در جايي كه براي خيلي از ما آشناست، يعني در پارك ملي گلستان اتفاق افتاده است.

«عباس جهانگيريان» نويسنده‌ي كتاب به دليل فعاليتش در حوزه‌ي سينما و فيلم‌نامه‌نويسي، به خوبي توانسته ماجراي اين دو داستان را مثل يك فيلم پرهيجان براي نوجوانان روايت كند. موضوع اصلي داستان درباره‌ي انقراض ببر ايراني است كه نويسنده با استفاده از فرهنگ‌ بومي، به خوبي توانسته موضوع را به نمايش بگذارد.

شايد بد نباشد بدانيد اين كتاب در هجدهمين جشنواره‌ي كتاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در بخش نگاه ويژه به محيط‌زيست، جايزه گرفته است.

اين كتاب 276 صفحه‌اي را انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان (88721270) با قيمت 12500 تومان منتشر كرده است.

کد خبر 393415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha