گروه محیط زیست: ورود زه‌آب‌های ناشی از واحدهای کشت و صنعت‌ نیشکر به تالاب شادگان، این تالاب را در معرض خطر جدی قرار داده است.

عادل مولا، معاون طبیعی اداره ‌کل محیط‌زیست استان خوزستان، در این باره به ایسنا گفت: شرکت کشت و صنعت نیشکر وعده داده بود، با اجرای طرح هدایت‌ زه‌آب‌های ناشی از صنعت نیشکر به خلیج فارس، مانع از ورود این زه‌آب‌ها به تالاب شادگان شود، اما تأخیر در اجرای این وعده، به وضعیت نابسامان تالاب دامن زده‌است.

مولا افزود: بر اساس آخرین وعده داده شده از سوی شرکت توسعه نیشکر قرار بود طرح تا پایان مرداد ماه به بهره‌برداری برسد که متأسفانه این وعده عملی نشده‌است. اداره کل محیط‌زیست از توسعه نیشکر شکایت کرده و مکاتباتی با محاکم قضائی و بازرسی انجام شده است و منتظر اجرای حکم هستیم.

وی ادامه داد: دیگر برای توسعه نیشکر مجوز داده نمی‌شود، مگر این که دلایل قابل قبولی برای تأخیر داشته باشند و در غیراین صورت باید پاسخگو باشند.

معاون طبیعی محیط‌زیست خوزستان تصریح کرد: علاوه بر خسارت‌هایی که به موجودات زنده تالاب وارد می‌شود، در ازای هر هکتار تخریب تالاب، 14 هزار دلار خسارت به اکو سامانه وارد می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، وضعیت تالاب شادگان که بزرگترین تالاب ایران و دوازدهمین تالاب بزرگ دنیا است، هر روز بحرانى‌تر مى‌شود و با وجود در معرض خطر قرار گرفتن تالاب در اثر آلودگى‌هاى مختلف و به ویژه ورود ضایعات واحدهای طرح توسعه نیشکر، اقدام جدى براى حفاظت از آن صورت نمی گیرد.

به گفته کارشناسان، تنها تأثیرات طرح توسعه نیشکر نیست که تالاب را به سوى نابودى مى‌کشاند، بلکه قطع گیاهان، خاکبردارى از حاشیه و درون تالاب، عبور لوله‌هاى نفت، ورود کودهاى شیمیایى و فاضلاب صنعتى و شیمیایى و همچنین کاهش دبى رودخانه کارون نیز از دیگر عوامل تهدید کننده‌ای به شمار مى‌آیند که در کنار تبعات منفى طرح توسعه نیشکر حیات تالاب را مورد تهدید جدى قرار داده‌است.

کد خبر 39341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز