همشهری آنلاین: سازمان‌دهندگان یکی از معتبرترین جوایز ادبی دنیا با برگزاری برنامه‌های گسترده برای معرفی کتاب و نویسنده برتر پنجاهمین دوره آن آماده می‌شوند.

man booker

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از بوك‌سلر، من بوكر كه سال 1968 با نام جايزه مشترك‌المنافع آغاز به كار كرد، سال 2018 وارد 50 سالگي مي‌شود و به همين دليل بنياد جايزه بوكر قصد دارد از نخستين روزها تا پايان سال آينده ميلادي جشن‌ها و برنامه‌هايي برگزار كند. بر اساس آنچه پايگاه رسمي بوكر اعلام كرده، اين برنامه‌ها اقدامي است براي معرفي مخاطبان تازه به نويسنده برتر و نويسنده‌هاي حاضر در دو فهرست نامزدهاي ابتدايي و نامزدهاي نهايي.

اصلي‌ترين برنامه بنياد بوكر براي بزرگداشت 50 سالگي جايزه بوكر جشنواره داستان در اوج است كه شش تا هشت ژوييه 2018 برگزار مي‌شود و شامل مصاحبه و گفت‌وگو با برندگان من بوكر، نويسنده‌هاي نامزد جايزه و برگزاري كلاس‌هاي پيشرفته است. برنامه دقيق اين جشنواره ادبي فوريه آينده در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد و بليت‌هاي حضور در بخش‌هاي مختلف آن هم در پايگاه بوكر عرضه مي‌شود.

جايزه من بوكر از ابتدا ويژه تقدير از نويسندگان بريتانيا، ايرلند و كشورهاي مشترك‌المنافع بود اما از چهار سال پيش حضور و رقابت در آن براي تمام نويسندگان انگليسي‌زبان آزاد اعلام شد. سال گذشته جورج ساندرز دومين نويسنده آمريكايي لقب گرفت كه با «لينكلن در برزخ» موفق به كسب من بوكر مي‌شود. اين جايزه يك نسخه بين‌المللي هم دارد به نام من بوكر بين‌المللي كه هر سال در ماه مي به بهترين كتاب ترجمه‌شده به انگليسي و منتشرشده در بريتانيا تعلق مي‌گيرد.

من بوكر يك جايزه نقدي به ارزش 50 هزار پوند دارد كه آن را به گران‌ترين جايزه ادبي دنيا تبديل مي‌كند. هر چند، استقبال گسترده مردم و كتاب‌خوان‌ها از كتاب‌هاي برنده ارزشي به مراتب بيش از جايزه نقدي دارد. «لينكلن در باردو» كه در انتشارات بلومزبري منتشر شده، چند روز پس از بردن من بوكر بيش از 1200 درصد افزايش فروش داشت.

فهرست ابتدايي نامزدهاي بوکر شامل ۱۲ یا ۱۳ رمان برگزيده ژوييه ۲۰۱۸ و فهرست نهایی شش کتاب برتر سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر مي‌شود. سرانجام برنده من بوكر روز ۱۶ اکتبر در مراسمی در لندن جايزه 50 هزار پوندي خود را دريافت مي‌كند.

کد خبر 393357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha