همشهری آنلاین: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اقدام ترامپ علیه بیت‌المقدس، با تاکید بر حمایت قاطع ایران از انتفاضه فلسطین، گفت: با توجه به شرایط موجود، کشورهای اسلامی و مسلمانان «بالفور۲» را تحمل نخواهند کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به شبکه خبری العالم اظهار کرد: اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، در اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یک گام شیطانی بزرگی است که او برداشته به طوری که این رژیم غاصب از آن تعبیر به بالفور «شماره 2» کرده یعنی اهمیت این قضیه برای صهیونیست‌ها در حد اعلامیه بالفور است.

وی خاطرنشان کرد: آنها باید بدانند که اشتباه ارزیابی می‌کنند در آن زمان یعنی سال 1917 بالفور وزیر امور خارجه انگلیس که آن اعلامیه را صادر کرد تا سرزمین فلسطین را به صهیونیست‌ها به یغما بدهد، شرایط جور دیگری بود. جنگ اول جهانی بود، مسلمانان تحت فشار بودند، عثمانی‌ها شکست‌خورده و امکان این که در برابر چنین توطئه‌ای مقابله کنند، شرایط مثل امروز فراهم نبود.

  • بعضی دولت‌های خائن عرب مجبور به محکومیت اقدام ترامپ شدند

دکتر ولایتی افزود: امروز مسلمانان بیدارند و دلیلش هم این است که یک انتفاضه‌ای شروع شده و همه ایستاده‌اند. حتی بعضی از دولت‌های خائن عرب هم که بر نظرات صهیونیست‌ها و حمایت از طرح آمریکایی‌ها تکیه می‌کنند، نیز مجبور شدند در این شرایط بسیار حساس و مهم در کنار دیگر کشورها در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در ترکیه حاضر شوند و همه این اقدام را محکوم کنند. در حالی که وزیر خارجه عربستان سعودی قبلا موضعی موافق ترامپ گرفته بود اما دیدند به قدری شرایط سخت است که با همه گستاخی‌هایی که در اعلام حمایت از طرح آمریکایی‌ها داشتند ناچار شدند که با بقیه مسلمانان و حکومت‌های اسلامی همکاری کنند.

وی گفت: آنها در ارزیابی خود که تصور می‌کردند می‌توانند کاری در حد «بالفور2» انجام دهند، اشتباه کرده و انشاالله آثار سوء این اقدام به خودشان باز خواهد گشت.

دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: توقع نیست که همه دولت‌های مسلمان یک موضع مشابه بگیرند و همه مانند ایران با اقتدار به میدان بیایند و مقابل صهیونیست‌ها و حامیان آنها بایستند. بسیاری از کشورهای اسلامی ملاحظه آمریکا را می‌کنند و تحت فشار واشنگتن و غرب هستند و لذا باید بیانیه‌ای داده می‌شد که مورد اجماع قرار بگیرد و آن قدر تضعیفش کردند تا آنجا که مورد قبول همه قرار گرفت.

وی گفت: از سازمان همکاری اسلامی بیش از این هم توقع نمی‌رود زیرا بعضی از کشورهای اسلامی هستند پنهان و آشکار با رژیم صهیونیستی رابطه دارند و لذا فقط نام اسلام را یدک می‌کشند و آن طور که باید دلسوز فلسطین و فلسطینیان و نگران بیت‌المقدس به عنوان قبله اول مسلمین نیستند. کار اصلی را فلسطینی‌ها با انتفاضه خود می‌کنند و حمایتی که کشورهای پیشتاز مانند ایران در حمایت از فلسطین می‌کند.

  • ایستادگی بیش از یک چهارم اعضای سازمان ملل در برابر اقدام ترامپ

دکتر ولایتی تصریح کرد: در عین حال همان بیانیه ضعیف سازمان همکاری اسلامی هم باز کاربرد خودش را دارد که بیش از یک چهارم کشورهای عضو سازمان ملل متحد که کشورهای اسلامی هستند، در مقابل این اقدام آمریکا ایستاده‌اند مضاف بر این که اروپایی‌ها هم از این اقدام رضایت ندارند و آنهایی که تجربه بیشتر دارند مانند ترامپ تازه‌کار نیستند می‌دانند که این اقدام شعله‌ور کردن آتش بر انبار باروت است.

  • ایران با قدرت از انتفاضه فلسطین در برابر تصمیم ترامپ حمایت می‌کند

وی گفت: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند؛ از فلسطینیان به خصوص فلسطینی‌های مبارز مانند حماس و جنبش جهاد اسلامی، اینهایی که جهاد و مبارزه علیه صهیونیست‌ها در رأس برنامه‌یشان قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران با قوت از مبارزان فلسطینی، از انتفاضه و از حضور مردم در خیابان‌ها برای تظاهرات علیه تصمیم احمقانه ترامپ حمایت می‌کند و از مبارزات فلسطینی‌ها با هر نوعی که باشد، دفاع می‌نماید.

  • ضربه بزرگتری این بار به رژیم صهیونیستی زده خواهد شد

دکتر ولایتی افزود: همین خط مقاومت که نام مقاومت بر این خط گذاشته شده و شامل ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطینی‌ها مانند حماس و جهاد اسلامی است، برای مقاومت در برابر صهیونیست‌ها و توسعه صهیونیسم است و قطعا پیروزی نهایی با مسلمانان خواهد بود و امید ما بسیار است که این بار انشاالله ضربه بزرگتری به رژیم صهیونیستی زده شود.

  • انتفاضه سوم قوی‌تر از انتفاضه‌های دیگر محقق می‌شود

وی گفت: انشاالله انتفاضه سوم همان طور که اسماعیل هنیه و دیگران پیش‌بینی کردند صورت خواهد گرفت. انتفاضه دوم به خاطر این بود که شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی بود، با چکمه وارد مسجدالاقصی شد که انتفاضه را دوم رقم زد به طوری که صهیونیست‌ها به عجز آمدند بنابراین انشاالله این انتفاضه قوی‌تر از انتفاضه‌های دیگر است.

کد خبر 393269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha