پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - امیر زنده‌رود: شب یلدا بلندترین شب سال و آخرین شب از فصل پاییز است که ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را جشن می‌گیرند.

zendehroud

مراسم شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است كه ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند.

این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر تا طلوع خورشيد در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

اصلی‌ترین ویژگی شب چله، گردآمدن خانواده‌ها با هماهنگی قبلی در کنار هم است به صورتی که معمولاً از قبل مشخص می‌شود که شب چله این سال در خانه‌ چه کسی جمع شوند.

اين دور هم نشيني و مرور خاطره‌ها در شب يلدا در چهار گوشه ايران داراي آدابي است كه اين آداب در هر شهر و دياري با رسوم خاصي برگزار مي‌شود. اگر دوست داريد فقط با كليك مي‌توانيد با  آداب و رسوم شب یلدا در نقاط مختلف ایران آشنا شويد.

هنگام اين دور هم نشيني‌ها جوانان پای صحبت‌ها و قصه‌های بزرگسالان می‌نشینند و از لابه‌لای داستان‌ها و قصه‌هایی که از زبان این گنج‌های زندگی می‌شنوند، عبرت‌ها و درس‌های بی شماری برای خود می‌اندوزند.

اما شب یلدا فقط دور هم‌نشینی و مرور خاطره‌ها نیست، علاوه بر آداب و رسوم فوق داراي رسوم تغذیه‌ای خاص خود نیز است. انتخاب مواد غذایی خاصی از بین سایر مواد غذایی و تأکید برقرار دادن این مواد غذایی بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم، بلکه نکات تغذیه‌ای خاصی را دنبال می‌کند که در مدخل فلسفه خوراکی‌های سفره شب یلدا مي‌توانيد با آنها آشنا شويد.

ولي داستان اين شب به اينجا ختم نمي‌شود پيشنهاد مي‌كنم قبل از شب چله يك سري به مدخل مجله شب يلدا بزنيد.

کد خبر 393243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha