همشهری آنلاین: در پی اعتراضات مردمی در کردستان عراق دو حزب جنبش تغییر و جماعت اسلامی از تشکیلات کنونی حاکم بر کردستان عراق کناره‌گیری کرده و متعاقب این تصمیم ریاست پارلمان این منطقه نیز استعفاء کرد.

احزاب تغییر و جماعت اسلامی از کابینه اقلیم کردستان خارج شدند | رئیس پارلمان استعفا کرد

به گزارش ايرنا از اربيل، انجمن میهنی جنبش تغییر در نشست روز چهارشنبه خود تصمیم گرفت از کابینه کنونی کردستان عراق که از سوی معترضین کرد عراقی عامل بحران کنونی شناخته می شود، بطور رسمی خارج شود.

این انجمن همچنین از دکتر یوسف محمد رئیس کنونی پارلمان کردستان عراق نیز که از جنبش تغییر است خواست استعفای رسمی خود را اعلام کند که بدنبال این نشست با صدور بیانیه ای ریاست پارلمان این منطقه نیز از سمت خود استعفاء کرد.

جماعت اسلامی کردستان عراق نیز در حمایت از تصمیم جنبش تغییر اعلام کرد این حزب نیز از کابینه کنونی کردستان عراق کناره گیری می کند.

با خروج این دو حزب از کابینه، نیچروان بارزانی روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت .

جنبش تغییر همچنین تصمیم گرفت توافقنامه استراتژیک خود را با اتحادیه میهنی کردستان عراق به حالت تعلیق درآورد.

این در حالی است که نیروهای امنیتی در شهر اربیل به معترضینی که خواهان مجوز برای برپایی تجمع در روز پنج شنبه هستند مجوز نداد و تاکید کرد که با کسانی که بطور غیرقانونی دست به تجمع بزنند برخورد خواهد شد.

امروز چهارشنبه نیز معترضین در شهر رانیه در استان سلیمانیه عراق بعد از تشییع کشته شدگان دیروز مراکز حزبی وابسته به جنبش تغییر و حزب سوسیالیست را به آتش کشیدند.

روز گذشته نیز مراکز حزبی وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق به آتش کشیده شدند.

شهروندان کردستان عراق بدلیل آنچه نبود خدمات عمومی، فساد و سوء مدیریت در میان سوی احزاب حاکم اعلام می کنند، سه روز است که به خیابانها ریخته و خواهان منحل شدن تشکیلات کنونی او تشکیل دولت موقت هستند.

روشنفکران و روزنامه نگاران کرد عراقی اتخاذ سیاستهای یک جانبه توسط سران کردستان عراق در سالهای اخیر بخصوص اصرار بر برگزاری همه پرسی یکجانبه در این منطقه را عامل شکست های اخیر می دانند و خواهان کنار رفتن عاملان این شکست ها هستند.

در جریان اعتراضات دو روز گذشته در شهرهای مختلف کردستان عراق دست کم 5 تن کشته و 80 تن دیگر زخمی شدند.

  • درخواست رئیس جمهور عراق برای حل مشکل حقوق کارمندان اقلیم/ ادامه تظاهرات در سلیمانیه

د رهمين حال، رئیس جمهور عراق با استقبال از اعلام آمادگی دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق برای آغاز گفتگویی فوری جهت حل مشکلات موجود میان آنها، بر لزوم تلاش جدی برای حل مشکل حقوق‌های به تعویق افتاده کارمندان و کارگران در اقلیم تاکید کرد. همچنین تظاهراتی در شهر رانیه در شرق سلیمانیه برگزار شد و تظاهرکنندگان به دفاتر جنبش‌های تغییر، گروه اسلامی و جنبش اسلامی کردستان یورش بردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، فؤاد معصوم، رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم تلاش جدی و فوری برای حل مشکل پرداخت حقوق‌های به تاخیر افتاده کارمندان و کارگران در اقلیم کردستان عراق و حل مشکلات اساسی که ساکنان اقلیم در حال حاضر با آن مواجه هستند، خویشتن‌داری، پایبندی به قانون و آسیب نرساندن به ساختمان‌های دولتی و دفاتر احزاب را از تظاهرکنندگان در این اقلیم خواستار شد.

معصوم با استقبال از اعلام آمادگی بغداد و اربیل برای آغاز گفتگویی فوری برای حل مشکلات موجود میان خود، بر عزمش برای ادامه رایزنی‌ها جهت تقویت تفاهم ملی و دستیابی به راه‌حل‌های لازم برای بحران میان اربیل و بغداد بر اساس قانون اساسی و قطعنامه‌های دادگاه فدرال تاکید کرد.

به گفته شاهدان عینی، شهر رانیه در شرق سلیمانیه امروز (چهارشنبه) دوباره شاهد تظاهرات اعتراضی بود.

به گفته این منابع جنبش تغییر، گروه اسلامی و جنبش اسلامی کردستان به صورت مسالمت‌آمیز دفاتر خود را در برابر تظاهرکنندگان تخلیه کردند.

یاسین عبدالله، فعال مدنی اظهار داشت: اتظاهرکنندگان به دفاتر جنبش تغییر، گروه اسلامی و جنبش اسلامی کردستان در این شهر حمله کردند.

وی افزود: مسئولان این احزاب پرچم‌های احزاب را پایین آورده و دفاتر این احزاب را به صورت مسالمت‌آمیز برای احترام به تظاهرکنندگان تخلیه کردند.

این منبع ادامه داد: تظاهرکنندگان خواستار تخلیه شهر از نیروهای امنیتی و تحویل نیروهایی شدند که در کشتار غیرنظامیان دست داشتند.

این شاهد عینی در ادامه گفت: تظاهرکنندگان به اعتراضات خود تا سرنگونی دولت اقلیم کردستان ادامه می‌دهند.

بیشتر شهرهای اقلیم کردستان از صبح روز دوشنبه شاهد برگزاری تظاهراتی گسترده برای بهبود اوضاع معیشتی و پرداخت حقوق‌های عقب‌افتاده بودند، این تظاهرات به دیگر شهرها نیز سرایت کرد و دفاتر احزاب کردستان در این مناطق به آتش کشیده شدند، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان وارد عمل شدند که در درگیری‌ها با آنها ۹ معترض کشته و ۸۰ تن دیگر زخمی شدند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از مسئولان اقلیم کردستان خواست به تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند.

العبادی در ادامه تاکید کرد در صورت تعرض به هر شهروندی در اقلیم، دولت مرکزی هرگز دست بسته نخواهد ماند.

کد خبر 393214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha