چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از نقاشی‌های گمشده کلود مونه که آخرین بار در سال‌های پایانی قرن نوزدهم به نمایش درآمده بود، پس از ۱۲۲ سال در نشنال گالری لندن در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مونه

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، با اينكه فرآيند پيدا كردن آثار هنري گمشده شامل كارهايي چون جست‌وجو در اسناد و مدارك موجود در نگارخانه‌ها، بايگاني‌ها و كتابخانه‌ها براي يافتن سرنخ مي‌شود اما تابلوي بنيانگذار نقاشي امپرسيونيستي فرانسه به لطف فراگير شدن فضاي مجازي پس از حدود يك قرن پيدا شده و در واقع حاصل يك جست‌وجوي ساده و سرراست در سايت گوگل است.

تصور مي‌شد نقاشي موسوم به «تاثير مه» دست يك مجموعه‌دار خصوصي باشد و سال‌ها كسي از سرنوشت آن خبر نداشت. مونه كه از 1871 تا 1878 در منطقه روستايي ارژانتوي نزديك پاريس زندگي مي‌كرد، در اين تابلوي قديمي مناظري از يك گوشه دنج را به تصوير كشيده است. او برخي از بهترين شاهكارهاي خود را در همين منطقه خلق كرده بود و تابلوي مربوط به سال 1872 هم از آن جمله است.

«تاثير مه» چشم‌اندازي مبهم از خانه‌هايي است كه در مه فرورفته‌اند و به نظر مي‌رسد انتخابي مناسب براي حضور در نمايشگاه موسوم به «مونه و معماري» باشد. سازمان‌دهندگان اين نمايشگاه پيش‌تر برخي از بهترين آثار استاد فرانسوي را از مجموعه‌داران خصوصي و موزه‌ها و نمايشگاه‌هاي عمومي به امانت گرفته‌اند و در اين ميان، «تاثير مه» با قدمتي 145 ساله مي‌تواند قطعه‌اي گمشده از يك پازل بزرگ باشد.

شگفت‌انگيز اينكه يك جست‌وجوي ساده در گوگل براي يافتن سرنخ از تابلوي مونه نشان داد «تاثير مه» آخرين بار همين اواخر در آمريكا از سوي يك دلال اهل نيواورلئان فروخته شده است. ضمن اينكه كمتر كسي به ياد مي‌آورد تابلو سال 2007 در حراجي كريستيز هم چكش خورده بود. به اين ترتيب، معلوم شده بود «تاثير مه» پيش از اين فقط سه بار به نمايش درآمده است؛ 1874 احتمالا در لندن و 1895 در بوستن و نيويورك.

در نمايشگاه «مونه و معماري» كه ماه آوريل آينده در نشنال گالري لندن افتتاح مي‌شود، 75 اثر از نقاش نامدار فرانسوي روي ديوار مي‌رود. اين مجموعه شامل 10 تابلو از ارژانتوي و حومه پاريس، هفت نقاشي از كليساهاي جامع روان و هشت تابلو مربوط به لندن مي‌شود.

مونه كه در 1926 در 86 سالگي از دنيا رفت، بيشتر نقاش طبيعت و مناظر شناخته مي‌شود. گرچه رويكردش به معماري چندان جدي گرفته نشده است. او هنرمندي محبوب بين مردم است و نمايشگاه «مونه در قرن بيستم» كه در 1999 برگزار شده بود، بيش از 700 هزار مخاطب داشت.

کد خبر 393213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha