همشهری آنلاین: سخنگوی دولت با بیان اینکه هدف از بوجه ۹۷ مهار تورم، اشتغال‌زایی، تولید و کاهش فقر مطلق است گفت: یارانه عادلانه توزیع خواهد شد.

نوبخت

به گزارش ايرنا، محمدباقر نوبخت پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان این که سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت در وقت مقرر لایحه بودجه 97 کل کشور را آماده و رییس جمهوری نیز آن را هفته گذشته به مجلس ارایه کرد، افزود: سیاست عمومی بودجه که به مثابه برنامه یک ساله است اهدافی را باید برای سال مالی آتی دنبال کند و آنچه در سال آینده دنبال می‌شود، مشابه آنچه در طول دولت یازدهم و سال‌های قبل بود، مهار تورم و کنار آن موضوع اشتغال، تولید و کاهش فقر مطلق است.

وی ادامه داد: در سال جاری و سال قبل دولت از دو مسیر موضوع اشتغال و تولید را دنبال می‌کردیم و یکی از مسیر تسهیلات غیردولتی که عموما بانکی بود برای واحدهای تولیدی بخش خصوصی پرداخت وام می‌شد که این ارقام را من هر هفته برای شما گزارش می‌دهم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: بدنبال آنچه که سال گذشته انجام شد، 17 هزار 900 میلیارد تومان تسهیلات به حدود 24 هزار واحد تولیدی ارایه شده است و از مسیر دیگر 42 هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی را از خزانه به طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم و نتیجه آن را نیز برای رشد اقتصادی و اشتغال را در سال گذشته و در نیمه اول امسال مشاهده کردیم که رشد حدود 6.5 درصدی تا 7 درصد بدون نفت و با نفت و همچنین کاهش یک واحد درصدی نرخ بیکاری داشتیم.

نوبخت ادامه داد: برای بودجه سال آینده مصمم هستیم 17 هزار و 900 میلیارد تومان به 75 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم که بخش کوچکی از آن در حدود 17 هزار میلیارد تومان از مسیر اصلاح حامل‌های انرژی بدست می‌آید و بقیه آن از منابع مختلف برای اشتغال بزرگ تامین می‌کنیم و تصمیم داریم که انشاالله سال آینده سال اشتغال جوانان باشد و همانطوریکه در هدف مهار تورم موفق بودیم، امیدواریم خانوارها شاهد خواهند بود که این کار را انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: البته دولت همانطور که می‌دانید سیاست مهار تورم را دنبال می کند و حتی عده‌ای تاکید داشتند دولت می‌تواند آنقدر به کاهش قیمت عمومی و یک رقمی شدن نرخ تورم تاکید نکند و نرخ تورم می‌تواند چند درصد بیشتر باشد ولی در ازای آن رونق به وجود آید، خوب دولت مقاومت می‌کند و اکنون هم مردم باید بدانند دولت تحت هیچ شرایطی آماده نیست که کالایی را گران کند یا اجازه گران فروشی به کسی را بدهد و باید این اعتماد را به دولت خدمتگزار داشته باشید برای تحقق خواسته‌هایی که شما دارید و آن افزایش اشتغال هست این اقدام را انجام دهد.

سخنگوی دولت گفت: در کنار آن بحث مقابله با فقر است که البته ایجاد اشتغال در این مسیر از طریق کمک بخش غیر دولتی برای طرح های عمرانی بجای 42 هزار میلیارد تومان در سال گذشته، سال آینده بالغ 126 هزار ملیارد تومان برای طرح‌های عمرانی خواهیم گذاشت.

سخنگوی دولت درباره کاهش فقر نیز تصریح کرد: دولت به هیچ وجه ریالی از منابعی که برای اجرای پرداخت یارانه‌ها است، تصمیم ندارد آن را به خزانه واریز کند و همچنان تاکید می‌کنم و در هر محفلی باشد این را اعلام خواهم کرد و مستندات را ارایه می‌کنم که سال آینده هم ما همه یارانه‌هایی که دریافت می‌کنیم باز به جامعه بر می‌گردانیم ولی شکل آن عوض می شود و می‌خواهیم به نیازمندان بدهیم و حتی درباره کاهش فقر مطلق عمل کنیم.

  • به همه نیازمندان یارانه پرداخت می‌شود

نوبخت افزود: در سال آینده به همه نیازمندان یارانه خواهیم داد و همه کسانی که یارانه می‌گیرند ولی دریافت یارانه آنها کمتر از خط مستمری که امروز درآن به آنها پرداخت می‌شود، مجددا یک یارانه دیگر پرداخت خواهد شد و تصمیم داریم شیوه پرداخت یارانه را به سمت عدالت و افرادی که نیازمند هستند تغییر دهیم.

وی از مردم خواست که به خدمتگزاران خود اعتماد کنند و گفت: ما تحت هیچ شرایطی به ناراضی شدن مردم از خود نیستم و می‌فهمیم که شرافت، موفقیت و سرمایه اجتماعی ما در رضایت مردم است و آنان به ما اعتماد کنند و در راستای این که برای فرزندان آنها بتوانیم شغل ایجاد کنیم و در کنار آن کاهش تورم است و بتوانیم این افتخار را داشته باشیم که نرخ بیکاری را هم کاهش دهیم، این اقدامات را انجام می‌دهیم، بنابراین هیچ اقدامی در جهت عدم رفاه مردم انجام نمی‌شود.

  • حتی یک لحظه هم به کسی که خطا کرده است امان ندهند و آنها را دستگیر کنند

سخنگوی دولت همچنین به سخنان اخیر دادستان کل کشور درباره حضور برخی اعضای خانواده و وابستگان مسئولان در قاچاق، اظهار داشت: ما همین انتظار داریم و این پرسش مطرح می‌شود که این سخن در فضای مجازی یا رسانه مطرح نشده است بلکه توسط دادستان کل کشور مطرح شده است که مسئولیت قضایی دارد.

نوبخت افزود: انتظار می‌رود بجای گفتن این مسئله حتی یک لحظه هم به کسی که خطا کار کرده است و در ارتباط با قاچاق فعال است، امان ندهند و آنها را دستگیر کنند و اقدامات قضایی را در مورد وی انجام دهند و به این ترتیب همه مقامات و مسئولین قضاییه، مقننه و مجریه در مضان این اتهام قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: این سخن از سوی شخصیت محترمی که دادستانی کل کشور را برعهده دارد، زیبنده نیست و من از سوی دولت این اعلام را به قوه قضاییه می‌کنم برای این که همه مقامات و مسئولان کشور از این اتهامی که به همه روا شد مبرا شوند و به سمت کسانی بروند که این جرم را انجام دادند و دادستان محترم کل نسبت به آنها این برخورد را داشته باشد.

  • درباره قیمت حامل‌های انرژی هنوز عددی نهایی نشده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره قیمت‌های حامل های انرژی در سال آینده، گفت: همانگونه که توسط مجامع جهانی گزارش شده است، نرخ تورم در ایران امسال 9.9 درصد یعنی یک رقمی است و محاسبات صورت گرفته است که ما در سناریوهای مختلف اگر بخواهیم اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را داشته باشیم به ازای هر مقدار افزایش چقدر نرخ تورم تغییر خواهد کرد و بزرگترین عددی که در محاسباتی ما است بین 2 تا 2.4 واحد در سطح است.

نوبخت ادامه داد: این که دوباره تورم کشور 40 درصدی شود درست نیست و حداکثر تورم در کشور 10.5 تا 11 درصد می‌شود و ما غیر از آن اجازه نمی‌دهیم عده‌ای به این بهانه اقدام به گران فروشی کنند و این مسئله‌ای است که در افزایش قیمت‌های انرژی مطرح است، گران فروشی است و عده‌ای به این بهانه انتظارات تورمی را بالا می‌برند و دولت قویا در این زمینه در عرصه حضور و نظارت خواهد داشت.

وی همچنین گفت: درباره قیمت حامل‌های انرژی هنوز عددی نهایی نشده و درصورت جمع بندی به اطلاع ملت خواهیم رساند.

سخنگوی دولت درباره میزان منابع برای ایجاد اشتغال در کشور توسط دولت دوازدهم یادآور شد: ما یک مجوز کلی از مجلس داشتیم که بتوانیم حداکثر تا حدود 17 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای بحث اشتغال بکار بگیریم و برای این کار همانطور گفتم حدود 75 هزار میلیارد تومان نیاز منابع مالی داریم که طی چهارسال آینده ما که این دولت دوازدهم برای اشتغال صرف خواهد کرد حدود 300 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی تصریح کرد: سیاست دولت نیست که هر سال اصلاح قیمت حامل‌های انرژی انجام شود و همانطور که از دو سال پیش این اقدام انجام نشد و مطمئنا این اقدام فقط یکبار است و اجازه نخواهیم هر سال مثل گذشته بگوییم درصدی قیمت حامل‌های انرژی بالا رود و فقط یکبار این کار صورت می‌گیرد.

نوبخت تصریح کرد: قانون نیز پرداخت یارانه‌ها را منوط به اصلاح 95 درصد کرده که به قیمت فوب خلیج فارس برسانیم و با همه این موارد این اقدام را در دولت گذشته یک بار انجام دادیم و امروز رقمی قطعی برای قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد.

کد خبر 393193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha