همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه جلسه امروز دولت به بیان توضیحاتی درباره علل آلودگی‌های اخیر هوا پرداخت و احتراق ناقص سوخت توسط خودروهای سنگین را از جمله مهم‌ترین این عوامل برشمرد.

عیسی کلانتری

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت آلودگی شهر تهران، با تاکید بر اینکه تهران آلوده‌ترین شهر کشور نیست، خاطرنشان کرد: امروز تبریز، ارومیه، اهواز و همدان آلودگی بیشتر از تهران دارند.

وی درباره علت آلودگی‌های اخیر، گفت: وجود ذرات ریز کمتر از 2.5 میکرون که حاصل احتراق ناقص سوخت است تنها عامل آلودگی شهرها محسوب می‌شود. این احتراق ناقص نیز به دلیل وجود نارسای‌هایی در خودروها است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه امروز اکسید ازت، اکسید گوگرد و ریزگردها هیچ کدام عامل آلودگی هوا نیستند، ادامه داد: به دلیل فناوری موجود در خودروها و موتورها و همچنین وضعیت سوخت گازوئیل، شاهد احتراق ناقص سوخت توسط وسایل نقلیه هستیم.

وی خودروهای سنگین، کامیون‌های فرسوده، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها را از اصلی‌ترین وسایل نقلیه عنوان کرد که با احتراق ناقص سوخت موجب ایجاد آلودگی هوا می‌شوند.

وی درباره اقدامات دولت برای کنترل و کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: در جلسه امروز دولت تصمیم گرفت که از هفته آینده بررسی‌های لازم را درباره تردد خودروهای آلوده‌کننده هوا به شهرها انجام و برای ورود این خودروها از جمله خودروهای سنگین و خودروهای دولتی محدودیت‌هایی اعمال کند. در این زمینه معتقدیم که تصمیمات سختی باید اتخاذ شود گرچه که ممکن است برخی نارضایتی‌هایی ایجاد شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در کوتاه مدت نمی‌توان مشکلات آلودگی هوا و مسائل مربوطه را برطرف کرد، ادامه داد: صنعت خودروسازی باید خود را متحول کند و نمی‌تواند با تکنولوژی 20، 30 سال پیش کار خود را ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، کلانتری همچنین با تاکید بر اینکه گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های مختلف در زمینه اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا نتوانسته مشکلات موجود را حل کند، گفت: صنعت خودروسازی نمی‌تواند یک شبه ساخت موتورها را ارتقا دهد یا فعالیت خود را متوقف کند اما باید تلاش کند که در زمانی مشخص خود را متحول نماید.

وی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند کل حمل و نقل را به دلیل ایجاد آلودگی متوقف کند اما این کار امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: دولت امروز با ایجاد محدودیت‌هایی در حمل و نقل و رفت و آمد خودروها تلاش می‌کند تا موضوع آلودگی هوا را کنترل کند.

کد خبر 393191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha