همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در تشریح سناریوهای تهدیدات احتمالی آینده دشمنان نظام علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ماهیت تهدیدات نظامی احتمالی علیه ایران هواپایه و دریاپایه خواهد بود و تهدیدات زمین پایه جز در برخی از مناطق خاص کمتر متصور است.

 سید یحیی صفوی

به گزارش دفتر دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی هنگام تدریس درس «فرماندهی عملیات مشترک و مرکب» برای دانشجویان دوره دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد(دافوس) ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

وی که به اتفاق دانشجویان خود در مقطع دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان سفر کرده است، در تشریح وضعیت دفاعی و امنیتی این منطقه اظهار داشت: لبه جلویی منطقه نبرد در جنگ احتمالی آینده و نخستین لایه دفاعی در برابر هرگونه تهدید هواپایه یا دریاپایه، منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است، هر چند که ما احتمال وقوع تهدیدات نظامی را بعید می دانیم با این حال، نیروهای مسلح همواره باید با تقویت اشراف اطلاعاتی و آمادگی عملیاتی، خود را برای بدترین سناریوها آماده نگه دارند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به تلاش های نظام استکبار برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی طی 39 سال گذشته تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با نصرت و هدایت الهی و توجهات حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه شریف و رهبری حکیمانه و دوراندیشانه معظم رهبری و انسجام و اتحادملی، به یک قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل شده است.

سرلشکر صفوی توضیح داد: وزن بالای ایران در مسائل مربوط به امنیت انرژی نفت و گاز از یک سو و حاکمیت بر نیمی از خلیج فارس و تمامی تنگه هرمز از مؤلفه‌های تاثیرگذار بر وزن ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در ادامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس است و این جز با خروج نیروهای بیگانه از منطقه و همکاری هشت کشور پیرامون منطقه خلیج فارس امکان پذیر نیست.

سرلشکر صفوی با اشاره به سرمایه گذاری 700 میلیارد دلاری صورت گرفته از سوی ایران در زیرساخت های استان‌های همجوار خلیج فارس و تنگه هرمز تأکید کرد: دفاع از امنیت ملی، منافع ملی و منافع اقتصادی کشور از جمله دفاع از پالایشگاهها، بنادر و تأسیسات اقتصادی در برابر تهدیدات به عهده نیروهای مسلح است، بنابراین روند افزایش آمادگی و انباشت قدرت بازدارندگی مؤثر نیروهای مسلح باید ادامه پیدا کند.

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک با اشاره ذخایر انرژی و حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز خاطرنشان کرد:ما در کل دنیا کمتر منطقه ای همانند خلیح فارس و تنگه هرمز داریم، قدرت های بزرگ جهان به ویژه قدرت های بحری به این منطقه نظر دارند چون لایه های مختلف ژئوپلیتیکی، ژئوکالچر، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیک و مسائل استراتژیک دفاعی و امنیتی در این منطقه بر هم منطبق است.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل در طراحی و احداث زیرساخت‌های اقتصادی، پالایشگاهها، بنادر و خطوط انتقال انرژی گفت:ما برای صادرات نفت نباید صرفاً به تنگه هرمز متکی باشیم، بلکه باید لوله های انتقال نفت و گاز را به جاسک وصل کنیم و یا خطوط انرژی برق، راه آهن و لوله های نفت و گاز را از مسیر جنوب ایران به عراق، سوریه و مدیترانه متصل کنیم.

در ادامه این در این سفر سرلشکر صفوی و دانشجویان دانشگاه دافوس ارتش بازدیدی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندر شهید رجایی، زیردریایی کلاس طارق و غدیر منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شناورهای رزمی و موشک انداز منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند.

یادآور می شود، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی، درس «فرماندهی عملیات مشترک و مرکب» را برای دانشجویان دوره دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد(دافوس) ارتش جمهوری اسلامی ایران تدریس می کند.

کد خبر 393107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha