دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

سید‌حسن موسوی‌چلک: عذرخواهی روشی اخلاقی برای جبران اشتباه و نشانه عقلانیت است. در زندگی اجتماعی افراد ممکن است در شرایطی قرار بگیرند، رفتاری از خود بروز دهند و یا کلامی بگویند که بر اثر آن افراد دیگر آزرده‌خاطر شوند.

سید‌حسن موسوی‌چلک

 این رفتار گاهی در روابط بین فردی و گاهی در روابط سازمانی اتفاق می‌افتد. در چنین موقعیتی فرد نمی‌تواند رفتار خود را کنترل کند و با رفتار خود باعث آزرده‌شدن دیگران می‌شود. اگر این اتفاق توسط افرادی صورت بگیرد که وابسته به سازمان یا نهاد خاصی هستند این رفتار در افکار عمومی منتسب به آن سازمان می‌شود و ممکن است باعث تنش در میان مردم شود، خصوصا امروزه که شبکه‌های اجتماعی در کمترین زمان تمام اتفاقات را منتشر می‌کنند.

با وجود این عذرخواهی مقامات ارشد سازمانی بر رفتاری که منتسب به آن شده اگر به‌موقع و سریع باشد، می‌تواند فضای متشنج افکار عمومی را آرام کند، واکنش‌های تند را کمتر‌کرده و حتی بدبینی فردی که به وی تعرض‌شده را نیز نسبت به آن سازمان کمتر کند. یکی از مولفه‌ها در کشورهای پیشرفته از نظر مدیریت، اعتراف به اشتباهات و تلاش برای جبران آنهاست حتی اگر آن کشور در شرایط سخت قرار داشته باشد. اکنون کشورهای زیادی در دنیا هستند که با وجود شکست در برخی از برنامه‌هایی که دارند اشتباهات خود را قبول کرده و این مسئله را نیز عنوان می‌کنند حتی برخی برنامه‌هایی را که در حال اجرا دارند نیز اصلاح می‌کنند.

بارها و بارها شنیده‌ایم که مثلا یک شرکت خودروسازی در کشور ژاپن به‌علت مشکلاتی که در خط تولید یک خودرو داشته از خریداران آن خودرو عذرخواهی کرده و با دادن فراخوان عیوب خودرو را رفع کرده است، موضوعی که ما در کشورمان کمتر شاهد آن بوده‌ایم. این فرهنگ عذرخواهی نشانه خردمندی در میان افراد عذرخواهی‌کننده است. اگر چه عذرخواهی‌کردن ممکن است باعث بروز فشارهای عصبی به فرد شود اما همین مسئله باعث می‌شود تا بین مردم و مسئولان آن جامعه اعتماد‌سازی‌ شود و مسئولان اگر خطایی مرتکب شدند از مردم عذرخواهی کرده یا حاضر به استعفا شوند.

عذرخواهی مسئولان از مردم که در کشور ما کمتر اتفاق می‌افتد می‌تواند به‌عنوان فتح بابی برای عذرخواهی سایر مسئولان از مردم باشد. چرا که عذرخواهی از مردم نشانه تعهد و مسئولیت فرد مسئول در قبال مردم و نشانه‌ شهامت داشتن فرد مسئول در پذیرش ایرادات خود و زیر مجموعه‌اش است. این مسئولان با عذرخواهی در حقیقت اشتباهات خود را پذیرفته‌اند و باید سعی کنند تا آن را جبران کنند و به این وسیله اعلام می‌کنندکه افرادی مسئولیت‌پذیر هستند.

کد خبر 392967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha