همشهری آنلاین: رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع بازیافت کشور گفت: برای حفظ محیط زیست به قوانین تشویقی نیازمندیم یکی از این قوانین معافیت صنایع بازیافت از مالیات است.

صنایع بازیافت باید از مالیات معاف شوند

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط زيست، غلامی رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع بازیافت کشور در مصاحبه با برنامه "زمین 360 درجه" درباره افزایش تولید پسماند گفت: از زمانی که انسان علم آموخت، چیزهایی ساخت که موجب تشکیل پسماند شد. انسان 100 سال پیش هر پسماندی که تولید می‌کرد از جنس طبیعت بود، به طبیعت باز می‌گشت و به‌راحتی دفع می‌شد. امروز جمعیت 50 برابر شده است و انسان‌ها 3 هزار برابر 100 سال گذشته پسماند تولید می‌کنند.

او ادامه داد: بازیافت پسماندها با همه چیز در ارتباط است. لاستیک‌های ماشین را در نظر بگیرید، در صورتی که به صورت اصولی بازیافت نشود، گازهایی که برای افزایش استحکام در آن وجود دارد به سمت اتمسفر متصاعد می‌شود و به لایه ازن آسیب می‌زند. در صورت آسیب لایه ازن اشعه‌های خورشید با طول موج کوتاه حیات انسان، حیوانات و گیاهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

غلامی بیان کرد: در تمام دنیا برای بخش بازیافت قانون معاف از مالیات در نظر گرفته می‌شود. اما در ایران چنینی قانونی وجود ندارد. بارها گوشزد کرده‌ایم برای حفظ محیط زیست نیازمند قوانین حمایتی هستیم. لازم است تفکیک پسماندها از مبدا انجام شود. زباله‌ها نباید سوزانده شوند. در حالت معمول 24 هزار تن دی اکسید کربن در هوای تهران وجود دارد که با سوزاندن زباله‌ها این عدد به 40 هزار تن افزایش می‌یابد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع بازیافت کشور بیان کرد: کمتر کسی از مسئولان میزان ارزش پسماند کشور را می‌داند. ارزش پسماند ما سالیانه ده و دو دهم میلیارد است. در صنعت بازیافت به ازای هر 9 هزار دلار برای یک نفر اشتغال‌زایی می‌شود اما در صنایع دیگر به ازای اشتغال هر نفر 30 هزار دلار لازم است. به راهکار و قانون مدون نیاز داریم. با مالیات 25 درصدی و ارزش افزوده 9 درصدی، بازیافت در کشور به صرفه نیست. باید از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیم و صنایع بازیافت را از مالیات معاف کنیم.

کد خبر 392949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha