فهیمه سادات طباطبایی- همشهری آنلاین: آلودگی هوا که این روزها نفس شهرهای بزرگ به ویژه تهران را به شماره انداخته، موضوع امروز و دیروز نیست، سال‌هاست که این وضعیت گریبان مردم را گرفته و آنها ناامید به حل آن پاییز را به زمستان و زمستان را به بهار می‌رسانند.

این بحران اجتماعی و زیست محیطی همانند صدها معضل دیگر در کشور آنقدر در نگاه مسئولان عادی شده که نه تنها دیگر برای حل آن تلاشی نمی کنند بلکه قدمی هم برای تصمیمات فوری و اورژانسی مربوط به این بحران برنمی‌دارند.

اما در اين باره چند نكته ساده وجود دارد كه مشخص نيست چرا مسئولان محيط زيست فكري به حال آن نمي كنند:

نكته اول اينكه امروز بيست و هفت آذر ماه هوا مانند روز گذشته در شرايط بحراني و قرمز قرار گرفته و سازمان هواشناسي هم در اطلاعيه اي عنوان كرده كه «آلاينده ها تا اواخر هفته در شهرهای صنعتی و پرجمعیت شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور به ویژه شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان، تبریز و ارومیه ماندگارند‍.» اما كارگروه شرايط ويژه آلودگي هوا مانند ده سال گذشته كه شرايط به اين اندازه بحراني نبود، روزانه تشكيل جلسه مي‌دهد و در اواسط شب ، تعطيلي روز بعد مدارس را اعلام مي‌كند. سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه اگر اعضاي سازمان هواشناسي هم در اين كارگروه حضور دارند و نقشه‌هاي پيش بيني آنها بيانگر ماندگاري و ثبات آلاينده‌ها هست چرا اين كميته تا پايان هفته مدارس را تعطيل نمي‌كند تا افرادي كه امكانش را دارند از شهر خارج شوند؟

نكته دوم اينكه سالهاست آموزش و پرورش در بحبوحه تعطيلات آلودگي هوا تصميم مي‌گيرد كه مدارس را از اواسط شهريور آغاز كند و دو هفته تعطيلات زمستاني را براي دانش آموزان در شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب برساند تا هم به بحث كاهش ترافيك و آلودگي هوا كمك كنند و هم جلوي افت كيفيت آموزش به واسطه تعطيلات پياپي مدارس را بگيرند، اما هربار با پايان زمستان و مبحث آلودگي هوا اين موضوع به فراموشي مي‌رود تا پاييز و زمستان سال بعد و آلودگي‌هاي ديگر كه باز دبير شوراي عالي آموزش و پرورش با خبرنگاران مصاحبه كند و بگويد كه اين طرح را مي‌خواهد در شورا مطرح كند.

نکته سوم اینکه طبق آمارهای رسمی مهم‌ترین آلاینده هوای تهران خودروها هستند و همچنان بدون اینکه تلاش کنیم از سرچشمه جلوی گل‌آلود شدن آب را بگیریم، مدام مُسکن‌هایی مثل زوج و فرد از درب منازل را اجرا می‌کنیم. سالهاست با سهل‌انگاری در حوزه نظارت بر کیفیت و ایمنی، به اسم حمایت از تولید داخل، هم حقوق‌ سواره‌ها و هم حقوق پیاده‌ها را پایمال می‌کنیم. همین چند روز پیش مراسم رونمایی از دو محصول جدید یکی از خودروسازان بزرگ با جلال و جبروت و حضور مسئولان ارشد کشور برگزار شد و جالب اینکه خودروسازها باز هم خواهان حمایت بیشتر بانکها و دولت بودند. که البته در کمال تعجب قول مساعد برخی مسئولان حاضر را هم در این باره گرفتند. تا رویکرد کلان کشور در صنعت خوردوسازی همینقدر معیوب و یکجانبه‌نگر باقی بماند، دربِ آلودگی هوا به همین پاشنه خواهد چرخید. شک نکنید

نكته آخر اينكه امروز چهلمين روز از هواي ناسالم در طول سال جاري در تهران است كه شهروندان از آن رنج مي‌برند اما همانطور كه در ابتداي يادداشت عنوان شد آنقدر موضوع براي مسئولان تكراري شده و آنقدر آن را براي مردم عادي و معمول جلوه مي‌دهند كه يادشان رفته تهران ديگر شهري براي زندگي نيست چرا كه در تابستان مردم با معضل حشره‌هاي ريز و سفيد بال بايد دست و پنجه نرم كنند و پاييز و زمستان با ده ها ريزگرد آلوده و اين ابهام هميشگي كه چرا در اين دو فصل سال ميزان سكته‌هاي قلبي مشكوك آنقدر بالا مي‌رود و خانه‌هاي مستطيلي گورستان تهران را به سرعت پر مي‌كند.

کد خبر 392908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha