پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: وقتی بعدازظهرها از مدرسه یا کلاس زبان به خانه برمی‌گردیم، آفتاب پاییز و زمستان آن‌قدر بی‌جان است که نمی‌تواند ما را درست و حسابی گرم کند.

دوچرخه شماره ۹۰۴

به خانه مي‌رسيم و حس مي‌كنيم كه خانه هم گرم نيست، از مادر مي‌خواهيم درجه‌ي پكيج يا بخاري را بالا ببرد و همين‌طور که سردمان است لباس‌هاي گرم را از تنمان بيرون مي‌آوريم! يعني مي‌خواهيم حرارت بخاري و يا شوفاژ گرممان کند نه اين لباس‌ها...

مدتي بعد مادر که او هم خيلي وقت نيست از کار به خانه بازگشته، سرگرم آشپزي مي‌شود و حرارت آشپزخانه به گرماي داخل منزل اضافه مي‌شود. تلويزيون را هم روشن کرده‌ايم كه آن هم گرما توليد مي‌کند. سماور هم روشن است و چاي گرم مي‌نوشيم.

خلاصه در مدتي خيلي کوتاه، خانه‌مان‌ به يک گلوله‌ي آتشين تبديل مي‌شود که هيچ‌کدام نمي‌توانيم تحملش کنيم. بعد پنجره‌ها را باز مي‌كنيم تا گرماي داخل خانه بيرون برود. گويي همه يادمان مي‌رود که مي‌شود حرارت بخاري و يا شوفاژ را پايين آورد؛ فقط تند وتند در و پنجره را باز مي‌کنيم. چند دقيقه بعد دوباره خانه سرد مي‌شود و باز احساس سرما مي‌کنيم و...

به همين راحتي من و شما و خانواده‌هايمان به اتلاف انرژي خانگي دست مي‌زنيم و سرمايه‌ي ملي را هدر مي‌دهيم؛ بي آن‌كه متوجه كارمان باشيم. علاوه بر اين هزينه‌ي قبض گاز خانه را هم به شکل قابل توجهي بالا مي‌بريم. البته بعضي‌ها راه‌هاي ديگري هم  براي اتلاف انرژي بلدند كه بد نيست آن‌ها را مرور ‌کنيم.

  • وارونه بخوانيد

يک راه هدردادن انرژي در زمستان اين است که آدم درست زير پنجره بخوابد و از همه‌ي درزهاي پنجره سوز و سرما به داخل نفوذ کند! بعضي از آدم‌ها عادت ندارند زمستان‌ها درها و پنجره‌ها را با درزگير بپوشانند که هم گرماي داخل خانه هدر نرود و هم سرماي بيرون به داخل نفوذ نکند. براي همين، اين دسته، هي درجه‌ي حرارت شوفاژ و بخاري را زياد مي‌کنند.

بعضي‌ها هم عادت ندارند کانال کولر را بپوشانند! دراين صورت تمام زمستان از منفذهاي کولر، باد سرد و سرما به داخل خانه مي‌وزد و آدم مجبور مي‌شود باز هم به همان وسايل گرمايشي پناه ببرد.

وقت آشپزي هم بعضي‌ها عادت دارند ظرف‌هاي بزرگ را روي شعله‌هاي کوچک و برعکس ظرف‌هاي کوچک را روي شعله‌هاي بزرگ بگذارند. در اين حالت گاز زيادي هدر مي‌رود و اتلاف انرژي صورت مي‌گيرد!

البته پرده‌هاي اتاق‌هاي بعضي خانه‌ها هم نازک است و اين‌جور آدم‌ها حوصله ندارند ملحفه‌ يا پارچه‌اي ضخيم‌تر را زير پرده نصب کنند تا مانع ورود هواي سرد شود!

بعضي ديگر از شهروندها وقتي از منزل بيرون مي‌روند اصلاً درجه‌ي  حرارت وسايل گرمايشي را پايين نمي‌آورند.

برخي از آدم‌ها هم وقتي از وسايل گرمازا مثل اتو استفاده مي‌کنند، درجه‌ي حرارت وسايل گرمايشي را پايين نمي‌آورند.

كساني هم كه  شومينه دارند، اما از آن استفاده کنند! و اگر شومينه داريد و استفاده نمي‌کنند، اهميت نمي‌دهند كه خروجي آن را بپوشانند.

مهم‌تر از همه آن دسته از آدم‌ها هستند كه دوست ندارند لباس گرم بپوشند و مي‌خواهند در فصل سرما، با همان لباس‌هاي تابستاني در خانه راه بروند.

 اما توصيه ما اين است که اين مطلب را وارونه بخوانيد و يا اين‌که بعد از خواندن، برعکسِ گفته‌ها‌ي هرقسمت رفتارکنيد تا همه با هم در اين فصل سرد، از اتلاف انرژي جلوگيري كنيم.

کد خبر 392869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha