شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

فریدون صدیقی: راه‌های مختلفی برای رسیدن به دامنه‌های کوه وجود دارد اما یک قله بیشتر وجود ندارد؛ قله‌ای که مدت‌هاست همشهری بر آن ایستاده است.

فریدون صدیقی

مشكل اما اين است كه چشم‌انداز پيش‌رو نمي‌تواند ثابت و يكسان بماند. آيا همشهري فكر مي‌كند چون در روز منتشر مي‌شود، شب وجود ندارد پس نيازي به چراغ راه نيست؟ قطعا اينگونه نيست.

1- واهمه اين است؛ مخاطبان در جهاني كه امروز پس‌فرداست نقطه كانوني ندارند، بي‌قرار و عزم سيال هستند و مخاطبان ديرين و پيشين به‌رغم وفاداري، به دلايل مختلف به تدريج از دست مي‌روند.

2- نگراني اين است؛ گريز اغلب نوجوانان و جوانان از هر گونه مطالعه مكتوب غيردرسي، روزنامه، مجله و البته كتاب، رو به آسمان است؛ پس يعني 4/5 ميليون دانشجوي كنوني ما در اوقات فراغت با روزنامه‌هاي باطله بادبادك مي‌سازند!

3- مسئله اين است؛ توسعه و تكثير نجومي مولتي‌مديا در رخ‌بندي‌هاي متنوع و مدرن، انتخاب سهل، آسان، ارزان و رايگان، زيست رسانه‌هاي مكتوب را مجبور به حصر، خودزني و خودبيماري مي‌كند چون زمان مانند مد دريا، منتظر كسي نمي‌ماند.

4- همشهري مي‌بايد همچنان در پايبندي به بازار عرضه و تقاضا، هويت ديرين خود را باز جويد چون آگهي‌هاي تجاري و نه فقط نيازمندي‌ها، قلمرو جدي روزنامه‌اي بود كه بر قله ايستاده است؟

بي‌ترديد، چون اين رويكرد اجتناب‌ناپذير است.

5- همشهري بايد همچنان مكلف به واقعيت تركيبي مخاطبان در 2دهه نخست نشر خود باشد؟ قطعا همشهري تا هميشه‌ها نيازمند عمومي ماندن است؛ سراسري بودن و بين‌المللي‌شدن براي كشورهاي فارسي‌زبان و ايرانيان ارجمندي كه جهاني شده‌اند.

6- همشهري مي‌داند كه قاعده بازي در زيست كنوني رسانه‌ها، دورشدن تدريجي مخاطبان از رسانه‌هاي مكتوب و نزديك‌شدن به فضاي مجازي است.

بي‌ترديد بايد و مي‌بايد مخاطبان كنوني را وفادار و خوانندگان جديد خلق كند چون مي‌داند يا قرار است بداند برآمد نياز مخاطبان ديرين و جديد چيست.

7- همشهري واقف بر قدرت محدود يا نامحدود خود در پهنه رسانه‌هاي مكتوب است؟

بايد چنين باشد، چون مي‌داند لازمه حفظ و ارتقاي جايگاه كنوني درگيرشدن عملي با واقعيت‌هاست؛ يعني نبرد با موانع و عوامل بازدارنده براي ارتقاي كمي و كيفي همشهري، يك نبرد باشكوه و معزز است.

8- روزنامه‌نويسي البته واقعيت‌نويسي است اما واقعيت، همه حقيقت نيست. بخشي از حقيقت بيان احساسات و عواطف ماست.

بي‌ترديد تنوع عواطف و احساسات، موجب رنگ‌پذيري‌هاي نو به نوي ذهن و زبان روزنامه مي‌شود. همشهري اين را به خوبي مي‌داند يا قرار است بيشتر بداند.

9- 25 سال زيباتر از رنگين‌كمان‌بودن، موهبت بزرگي براي خالقان و رهروان راستين روزنامه‌اي است كه بخش قابل‌تأملي از تاريخ 180ساله مطبوعات ايران را تشكيل مي‌دهد. بي‌ترديد.

10- سال بعد اما يك‌سال بعد نيست؛ سال بعد 26 سال بعد است در چگالي زمان و در سپهر جهاني ارتباطات نوين.

موجب خرسندي است كه همشهري هم‌اكنون از ظرفيت‌هاي پنهان و آشكار ذهن و زبان زيبا برخوردار است و تنها بايد فاصله تفكر تا عمل را بي‌فاصله كند. براي بر قله ماندن بايد افق را تبديل به آفاق كرد. اميدوارم عميقا و به‌سزا .

کد خبر 392662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha