همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بیانگر این است که نوشیدن مقداری چای داغ ممکن است به پیشگیری از بیماری آب‌سیاه یا گلوکوم که می‌تواند به نابینایی بینجامد، کمک کند.

hot tea

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی پژوهشگران آمریکایی نشان داد افرادی که به‌طور روزانه چای داغ می‌نوشند در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشند، با احتمال ۷۴ درصد کمتر ممکن است به گلوکوم مبتلا شوند.

باوجود یافته‌های این بررسی، این پژوهشگران تأکید می‌کنند که بر اساس این بررسی نمی‌توان ثابت کرد که خود چای عامل پیشگیری از این بیماری چشمی بوده است. دکتر آن کولمن، پژوهشگر ارشد در این بررسی می‌گوید ممکن است عامل دیگری در مشتاقان چای وجود داشته باشد که خطر بیماری را در آنان کم می‌کند.

دکتر کولمن که استاد بیماری‌های چشم در دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس است، می‌‌گوید این یافته‌ها پرسشی را درباره احتمال تأثیر چای به میان می‌آورد که باید بررسی‌های بیشتری در آینده درباره آن انجام شود.

نکته جالب در این بررسی به گفته دکتر کولمن این بود که فقط نوشیدن چای داغ با کاهش خطر گلوکوم همراهی داشت. نه آیس‌تی (چای یخی) و نه چای بدون کافئین با کاهش خطر گلوکوم ارتباطی نداشتند. قهوه نیز چه نوع کافئین‌دار و چه بدون کافئین هم ارتباطی با بیماری نشان نداد.

دکتر کولمن در مورد اینکه چرا فقط چای داغ چنین ارتباطی را نشان می‌دهد، گفت:‌ »پاسخ سرراستی در این مورد وجود ندارد. آیا پای عاملی مربوط به سبک زندگی افرادی که چای داغ می‌نوشند، در میان است؟ آیا آنان برای مثال ورزش بیشتری می‌کنند؟ ما فعلا نمی‌دانیم.»

گلوکوم به مجموعه‌ای از بیماری‌ها اشاره دارد که در آن مایع درون چشم تجمع می‌یابد و با بالا رفتن فشار درون چشم عصب بینایی آسیب می‌بیند. اگر این عارضه تشخیص داده نشود، می‌تواند به نابینایی منجر شود.

بسیاری از افراد از دچار بودن خود به این عارضه بی‌خبر هستند. گرچه خطر گلوکوم با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد، اما حتی نوزادان و کودکان هم ممکن است به أن مبتلا شوند. تخمین زده می‌شود که ۵۷.۵ میلیون نفر در سراسر جهان این عارضه چشمی را داشته باشند.

کد خبر 392606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha