همشهری آنلاین: درباره پیامدهای استفاده زیاد از واتس‌اپ بسیار هشدار داده‌اند. اما در پیامک‌های کوتاه و شکلک‌ها چیزی بیشتر از تنها ضرر نهفته است.

whatsapp

پژوهشگران می‌گویند با بررسی داده‌های کاربران می‌توان به موقع نشانه‌های افسردگی را تشخیص داد.

به گزارش خبرگزاری آلمان سال‌های زیادی از عمر تلفن‌های هوشمند نمی‌گذرد، تلفن‌هایی که ارتباط‌گیری با دیگران را به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی بسیار آسان کرده‌اند. در این میان پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ در همین سال‌های کوتاه، جزء جدانشدنی زندگی بسیاری از مردم در سراسر جهان شده‌اند. بر اساس نتایج تحقیقی که چندی پیش منتشر شد، نوجوانان هر ۱۰ دقیقه یک بار به واتس‌اپ سری می‌زنند. در نکوهش پیامدهای خطرناک استفاده زیاد از پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ بسیار گفته‌اند و شنیده‌اید. پژوهشگران آلمانی اکنون اما از جنبه‌های مثبت واتس‌اپ می‌گویند.

پژوهشگران دو دانشگاه وورتسبورگ و توبینگن آلمان به دنبال پاسخ این پرسش هستند که تا چه اندازه تجزیه و تحلیل نوشته‌های کاربران در واتس‌اپ می‌تواند به تشخیص زودهنگام نشانه‌های افسردگی در کودکان و نوجوانان کمک کند.

پژوهشگران حوزه انفورماتیک دانشگاه ووتسبورگ به همراه روانشناسان دانشگاه توبینگن برای بررسی این موضوع پروژه‌ای را کلید زده‌اند.

در خبری که در وب‌سایت دانشگاه وورتسبورگ منتشر شده، آمده است، واتس‌اپ با وجود اینکه میلیون‌ها کاربر از گروه‌های گوناگون سنی را به خود جذب کرده، تاکنون از شهرت خوبی برخوردار نبوده است. محققان در مورد استفاده از واتس‌اپ همواره نسبت به برهم خوردن تمرکز نوجوانان، اعمال فشار اجتماعی برای ادامه گفتگو در چت‌های آنلاین و زورگیری مجازی هشدار داده‌اند. اما به گفته محققان آلمانی در این پیامک‌های کوتاه و اموجی‌ها (شکلک‌ها) چیزی بیشتر از "تنها ضرر" نهفته است.

پژوهشگران در آلمان حالا قصد دارند جنبه‌های مثبت پیام‌رسان واتس‌اپ را نشان دهند. آنها می‌خواهند با کمک اپلیکیشن "واتس‌اپ آنالایزر" چت‌های آنلاین، متن‌ها و تصاویر به اشتراک گذاشته و ارسال شده را تجزیه و تحلیل کنند.

محققان آلمانی در اصل می‌خواستند تمامی رفتار ارتباطی کاربران در واتس‌اپ را تجزیه و تحلیل کنند تا بر پایه مدل‌های به دست آمده، مدیریت ترافیک داده‌ها در شبکه را بهبود بخشند. قرار بر این بوده که هویت کاربران در این بررسی‌ها ناشناس مانده و آنها در ازای اجازه بررسی داده‌هایشان، تصویری از رفتار ارتباطی خود داشته باشند.

اما از ایده اولیه نتیجه‌ای جالب به دست آمد: بررسی نشانه‌های زودهنگام افسردگی. اشتفان لوتکه روانشناس از دانشگاه توبینگن که با این پروژه همکاری می‌کند، می‌گوید: «ما از مباحث روانشناسی می‌دانیم که زمانی که انسان‌ دچار افسردگی می‌شود، روش نگارش او تغییر می‌کند؛ برای مثال واژه‌های منفی بیشتری به کار می‌برد، از ارتباط‌ خودداری می‌کند و خبرهای کمتری را با دیگران به اشتراک می‌گذارد.» به گفته این روانشناس تشخیص به‌موقع نشانه‌های افسردگی در کودکان و نوجوانان باعث جلوگیری از افسردگی شدید می‌شود.

پژوهشگران برای این منظور می‌خواهند تغییرات نوشته‌های کاربران یا اموجی‌هایی را که آنها در چت‌هایشان به کار می‌برند، بررسی کنند.

هدف بلندمدت این گروه پژوهشی، ساخت اپلیکیشنی است که بتوان آن را برای تشخیص نشان‌های افسردگی مستقیما بر روی گوشی همراه نوجوانان نصب کرد.

کد خبر 392568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha