مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

شاید کسی فکرش را نمی‌کرد از پیشنهاد تشکیل مکانی ویژه برای برگزاری تجمعات اعتراضی مردم تا طرح دوباره این پیشنهاد ۱۸سال طول بکشد اما واقعیت این است که اول بار محمدجواد حق‌شناس هنگامی که مسئولیت معاونت سیاسی استانداری تهران را برعهده داشت در نشستی با تعدادی از اعضای نخستین شورای شهر پایتخت این موضوع را مطرح کرد.

شورای شهر

اينك بعد از تقريبا 2دهه مجددا درقالب پيشنهادي ديگر اما اين بار از سوي عيسي فرهادي، فرماندار تهران موضوع اختصاص مكاني ويژه به‌منظور برگزاري تجمعات مردمي مطرح شده است. فرهادي درنشستي كه سه‌شنبه‌شب گذشته با استاندار و جمعي از اعضاي شوراي شهر تهران، ري و تجريش داشت، گفت:

خوب است محلي را براي تجمعات مردم در تهران تعيين كنيم تا هر كسي كه خواست اعتراض كند به آنجا برود و مسئولان هم آنجا در جمع مردم حاضر شوند. در واكنش به اين پيشنهاد محمدجواد حق‌شناس كه اينك رياست كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي پنجم تهران را برعهده دارد به همشهري گفت: در سال 78-77زماني كه در وزارت كشور بودم درخواست‌هاي زيادي ازسوي تشكل‌ها و گروه‌هاي سياسي براي تجمع و راهپيمايي مطرح مي‌شد كه عموما هم مكان اين تجمعات روبه‌روي درب اصلي دانشگاه تهران بود.

حق‌شناس از طرح پيشنهاد براي اختصاص يكي از بوستان‌هاي تهران مثل پارك لاله به شوراي شهر اول تهران سخن گفت و افزود: آن موقع پارك لاله مكان مناسبي براي تجمع معترضان و طرح ديدگاه‌هاي مختلف بود اما متأسفانه در آن مقطع نشد كه كار پيش برود اما امروز كه اعتراضات بيشتر جنبه حقوقي و مدني و نه سياسي دارد، به‌نظرم خوب است به جاي اينكه مردم براي طرح اعتراض جلوي مجلس بروند جاي مناسب‌تري برايشان درنظر گرفته شود. وي سخن اخير فرماندار تهران را بيانگر نياز جامعه امروز دانست و گفت:

يكي از اصول قانون اساسي محترم شمردن آزادي تجمعات و راهپيمايي‌هاست كه البته منوط به صدورمجوز قانوني ازسوي وزارت كشور در سطح ملي و درسطح استان‌ها نيز استانداران است. درهرحال حق‌شناس معتقد است كه مرجع رسيدگي‌كننده به اين موضوع شوراي شهر و كميسيون اصلي آن نيز فرهنگي و اجتماعي است و اگر وزارت كشور درخواست رسمي خود را مطرح كند شوراي شهر با رويكرد مثبت، آن را مورد بحث قرار خواهد داد.

  • طرحي با سابقه بين‌المللي

افشين حبيب‌زاده، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر نيز پيشنهاد مطرح شده ازسوي فرماندار تهران را بسيار خوب و درجهت بسط و توسعه دمكراسي ارزيابي كرد، منتهي به يك شرط و آن اينكه تبديل به اجبارحكومتي نشود. وي گفت: در كشورهاي ديگر مسبوق به سابقه است كه مردم جايي براي طرح اعتراضاتشان داشته باشند، مثل هايدپارك در لندن يا ميدان تحرير در مصر. حبيب‌زاده از تأثيرات مثبت ترافيكي پيشنهاد فرماندار هم سخن گفت و افزود:

ترافيك تهران بسيار آسيب‌پذير است و با كوچك‌ترين اتفاق، سنگين و به‌هم پيچيده مي‌شود. بالاخره ممكن است در اين ترافيك بيمار اورژانسي با آمبولانس گرفتار شود يا كار امدادرساني براي حادثه‌اي مختل شود اما اگر جايي براي اعتراضات مشخص باشد همه گروه‌ها مي‌توانند تجمع داشته باشند، نيت اصلي كه رساندن پيام است هم به خوبي ميسر مي‌شود. مجيد فراهاني، عضو كميسيون برنامه بودجه شوراي شهر هم در مصاحبه با همشهري ايده درنظر گرفتن پاركي براي برگزاري تجمعات مردمي را بسيار خوب دانست و گفت: جمهوري اسلامي هميشه به رأي و نظر مردم ديدگاه‌ها و انتقادات آنها بها داده است؛ بنابراين خوب است درشرايطي كه تجمعات به شكل بي‌ضابطه جلوي مجلس، رياست‌جمهوري، شهرداري، ارگان‌هاي مختلف و دانشگاه‌ها تشكيل مي‌شود در يكي از پارك‌هاي شهري صورت گيرد تا مردم درآن به تضارب آرا يا طرح اعتراضات خود بپردازند.

از نظر فراهاني يكي ديگر از محسنات چنين رويكردي مي‌تواند محترم شمرده شدن حق مردم براي بيان ديدگاه‌ها و انديشه‌هايشان باشد. ضمن اينكه مي‌تواند تأثير مثبتي حتي در جلوگيري از برخوردهاي بعضا امنيتي و قضايي با شركت‌كننده‌گان شود و اصحاب رسانه نيز با داشتن پايگاه ثابتي در اين پارك مي‌توانند سريعا نسبت به انتقال اخبار و گزارش‌هاي خود اقدام كنند.

به گفته فراهاني درنظر گرفتن يكي از پارك‌هاي بزرگ شهري كه محل تفريح و ورزش شهروندان است به طرح اعتراضات مردمي نمايشي از توسعه‌يافتگي از جمهوري اسلامي به‌عنوان دمكراتيك‌ترين كشور خاورميانه است؛ علاوه براين در پارك امكان حفظ امنيت تجمعات هم بيشتر فراهم است چون فرصت از دست اخلال‌گراني كه بعضا دراين تجمعات مشكلات امنيتي به‌وجود مي‌آورند خارج مي‌شود .

  • كجا تجمع كنيم؟

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با همشهري، بوستان لاله را براي برگزاري تجمعات مردمي پيشنهاد داد. اين در حالي است كه برخي فضاهاي شهري ديگر چون بوستان‌هاي موجود در اراضي عباس‌آباد، شامل بوستان طالقاني، بوستان آب و آتش يا بوستان نوروز فضاهاي مناسبي براي حضور گسترده شهروندان هستند. اين در حالي است كه مسئولان دولتي نيز مي‌توانند براي پاسخگويي به‌راحتي در اين محل‌ها حاضر شوند. اگرچه محلي چون بوستان گفتگو در بزرگراه چمران نيز به‌دليل تجانس نام بوستان با موضوع مطرح شده مي‌تواند يكي از اماكن پيشنهادي باشد. در نهايت اين شوراي شهر است كه بايد با توجه به تمام مسائل ترافيكي و ديگر الزامات در اين‌باره تصميم نهايي را بگيرد.

کد خبر 392514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha