همشهریی‌آنلاین: یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در شورای امنیت از قساوت‌های جنسی وحشتناک و دلهره‌آور سربازان میانماری علیه زنان مسلمان روهینگیایی سخن گفت و تاکید کرد اعضای نهاد مذکور بایستی از این منطقه بازدید کرده و خواستار توقف حمله به غیرنظامیان شود.

پرامیلا پتن، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مقابله با خشونت جنسی در مناطق درگیر در جلسه شورای امنیت گفته‌های زنی را بازگو کرد که ۴۵ روز در دست سربازان میانماری اسیر بوده و مکررا مورد تجاوز قرار گرفته است.

او همچنین سخنان زن دیگری را بیان کرد که حین تجاوز جنسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بینایی یک چشمش را از دست داده‌است.

پرامیلا پتن گفت: برخی شاهدان گزارش دادند پیش از آن‌که چندین سرباز میانماری تا زمان مرگ زنان و دختران را مورد تجاوز قرار دهند، آنها را به صخره یا درختی می‌بستند.

این مقام افزود: برخی از زنان از قساوت سربازان و غرق کردن نوزادان در چاه‌های روستاها سخن گفتند. چند زن به من گفتند که چگونه سربازان نوزادانشان را داخل آتش می‌انداختند و بعد آنها را روی زمین می‌کشیده و می‌بردند و مورد تجاوز گروهی قرار می‌دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فرستاده ویژه سازمان ملل گفت، ۱۵ عضو شورای امنیت باید از میانمار و منطقه کوکس‌بازار بنگلادش بازدید کنند. این منطقه بنگلادش میزبان بیش از ۶۲۰ هزار پناهجوی مسلمان میانماری است که از زمان آغاز خشونت‌ها در ۲۵ اوت از ایالت راخین در شمال میانمار گریختند.

او گفت، تدوین یک قطعنامه شورای امنیت با درخواست توقف فوری خشونت‌ها علیه غیرنظامیان در ایالت راخین و انجام تدابیری برای محاکمه عاملان این جنایت‌ها "پیام مهمی ارسال خواهد کرد."

این در حالی است که ارتش میانمار ماه گذشته با انتشار گزارشی تمام اتهام‌هاي مربوط به تجاوز و کشتار از سوی نیروهای امنیتی خود را رد کرد. با این وجود نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: این قابل قبول نیست. برمه (میانمار) باید اجازه دهد تحقیقات مستقل، شفاف و معتبر درباره آنچه رخ داده،انجام شود. گرچه می‌شنویم که دولت برمه وعده‌هایی در این‌باره می‌دهد، اما ما باید شاهد اقدام آنها باشیم.

کد خبر 392453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha