مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

در دومین سالگرد تصویب توافق تاریخی پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین یک‌بار دیگر رهبران جهان در پایتخت فرانسه دور هم جمع شده‌اند تا با بررسی روند اجرای این توافق درباره راهکارهای ادامه پیشبرد آن گفت‌وگو کنند.

کره زمین

 اين كنفرانس به نام «يك سياره» در حالي از روز گذشته با ميزباني امانوئل مكرون، رئيس‌جمهور فرانسه كارش را شروع كرد كه چند‌ماه پيش دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا با انكار همه يافته‌هاي علمي در گرمايش زمين، خروج آمريكا از پيمان پاريس را اعلام كرد.

روز گذشته امانوئل مكرون، رئيس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با سي‌بي‌اس به‌شدت از آمريكا كه توافقي بين‌المللي را امضا مي‌كند و سپس زير آن مي‌زند، انتقاد كرد. او گفت: آمريكا توافق پاريس را امضا كرده است. اين بسيار متجاوزانه است كه براي خودتان تصميم بگيريد كه از چنين توافقي خارج شويد.

او اعلام كرد اعتقاد دارد كه ترامپ سرانجام آمريكا را به اين توافق بازمي‌گرداند اما كسي نمي‌پذيرد كه با آمريكا درباره شروط جديد اين كشور مذاكره كند.

به گزارش همشهري، ترامپ كه حالا يكي از «منكران علم» در جهان به‌حساب مي‌آيد و به اين كنفرانس دعوت نشده با وجود همه شواهد علمي و اتفاق‌هايي كه جهان در حال رخ دادن است اعتقادي به تغييرات آب و هوايي ندارد و گرمايش زمين را يك دروغ مي‌داند. بيش از ۵۰ نفر از رهبران جهان و به همراه صدها نفر نمايندگان كشورهاي تصويب‌كننده توافق پاريس در پاريس حضور پيدا كرده‌اند تا نشان دهند كه جهان مي‌خواهد مسيرش را براي نجات زمين بدون آمريكا ادامه دهد. علاوه بر رئيس‌جمهور فرانسه، دبير كل سازمان ملل و رئيس بانك جهاني ازجمله رهبراني هستند كه در اين كنفرانس شركت كرده‌اند. ۱۹۵ كشور جهان در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۵ توافق پاريس براي مقابله با تغييرات اقليمي را تصويب كردند كه اقدامي بي‌سابقه در جهان ‌به‌حساب مي‌آمد.

  • با اميد به آينده

هر چند آمريكا يكي از 5 كشوري است كه به تنهايي بيش از نيمي از گازهاي گلخانه‌اي جهان را توليد مي‌كند اما كشورهاي جهان هنوز اميدوار هستند بتوانند زمين را با وجود تصميم‌ها و عقايد عجيب و غريب ترامپ نجات دهند. سازمان ملل روز گذشته همزمان با شروع اين كنفرانس با شعار «گزينه ديگري به جز زمين وجود ندارد» اعلام كرد كه ۱۷۰ كشور جهان اين توافق را در پارلمان‌هاي خود به تصويب رسانده و اجراي آن را تأييد كرده‌اند كه يك ركوردشكني براي يك پيمان جهاني در اين سطح به‌حساب مي‌آيد. تمركز كنفرانس «يك سياره» روي مسائل مالي اجراي توافق پاريس است. كشورهاي جهان بايد تشويق شوند تا به جاي استفاده از سوخت فسيلي، انرژي‌هاي پاك ازجمله استفاده از انرژي خورشيد و باد را انتخاب كنند.

  • مشكل كجاست؟

كشورهاي جهان مدت‌ها تلاش كردند تا براي نجات زمين در پاريس به توافقي تاريخي برسند تا محل سكونت انسان‌ها بيشتر از اين به‌دست خودش نابود نشود و دنيا همچنان جايي براي زندگي باشد. دونالد ترامپ اما ۱۳۰ روز پس از شروع رياست‌جمهوري خود به همه اين تلاش‌ها پشت پا زد و خروج يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي آلاينده محيط‌زيست جهان از اين توافق را اعلام كرد. ميانگين دماي هواي كره زمين از سال ۱۸۸۰ تا سال ۲۰۱۵ تقريبا 2درجه بيشتر شده است. اين 2 درجه لعنتي اما اگر فكري به حالش نشود مي‌تواند زمين را نابود كند و باعث آوارگي ميليون‌ها نفر از محل زندگي‌شان شود. اين بحران آنقدر جدي است كه زندگي مردم را به هم مي‌ريزد و به گفته دانشمندان چالشي مانند بحران پناهجويان جنگ در مقابل آن يك شوخي به‌حساب مي‌آيد.

پس از ماه‌ها نشست كارشناسان و 2 هفته مذاكرات پاريس در سال ۲۰۱۵ تمام ۱۹۵ كشور شركت‌كننده درخصوص تغييرات اقليمي به توافق رسيده بودند كه انتشار گازهاي گلخانه‌‌اي و مصرف سوخت‌هاي فسيلي را براي آينده بهتر جهان كاهش دهند. براساس گزارش‌هاي جهاني فقط 20 كشور، كه يكي از مهم‌ترين آنها آمريكاست، بيشتر از 80 درصد دي‌اكسيد كربن جو زمين را منتشر مي‌كنند. به تازگي سازمان هواشناسي جهاني در گزارشي تكان‌دهنده هشدار داد كه ميزان انباشت دي‌اكسيد‌كربن زمين به حدي رسيده كه در ۸۰۰هزار سال گذشته زمين سابقه نداشته است.

  • كمك ۵۰ ميليون دلاري مايكروسافت

مايكروسافت در جريان اين كنفرانس روز گذشته اعلام كرد كه ۵۰ ميليون دلار ديگر در پروژه «هوش‌مصنوعي براي زمين» سرمايه‌گذاري مي‌كند. هوش مصنوعي براي زمين پروژه‌اي است كه اوايل سال‌جاري ميلادي اعلام شد. هدف اين پروژه استفاده از هوش‌مصنوعي توسط كشورها و نهادهاي محيط‌زيستي براي نجات زمين و مقابله با تغييرات آب و هوايي است. مايكروسافت اعتقاد دارد براي حفظ زمين استفاده از هوش مصنوعي يك ابزار تغيير‌دهنده بازي است.

  • طرح عظيم هند براي انرژي خورشيدي

جيم يونگ كيم، رئيس بانك جهاني در جريان كنفرانس «يك سياره» اعلام كرد كه هند طرح عظيم خود براي افزايش استفاده از انرژي خورشيدي را ارائه كرده است. براساس اين طرح هند با راه‌اندازي‌هاي مزارع خورشيدي عظيم قصد دارد ميزان تأمين انرژي خورشيدي خود را از ۲۰ هزار مگاوات به ۴۰ هزار مگاوات افزايش دهد. رئيس بانك جهاني اعلام كرده كه همكاري نزديكي با نخست‌وزير هند براي اجراي اين پروژه و سرمايه‌گذاري‌هاي لازم دارد.

  • توافق براي رصدخانه تغييرات اقليمي

روساي چندين آژانس فضايي از كشورهاي مختلف جهان روز گذشته طرح خود را براي پرتاب رصدخانه تغييرات اقليمي به فضا در كنفرانس پاريس ارائه دادند. آژانس فضايي به‌عنوان يكي از طرف‌هاي اين طرح اعلام كرده كه استفاده از ماهواره‌ها براي تغييرات آب و هوايي و اقدام‌هاي صورت گرفته يك امر حياتي است. هر چند ماهواره‌هاي هواشناسي زيادي وجود دارد اما آژانس‌هاي فضايي بر لزوم يك رصدخانه تغييرات اقليمي به‌صورت مجزا و تخصصي تأكيد دارند. براساس طرح ارائه شده نيمي از ۵۰ پارامتر موردنياز بررسي تغييرات اقليمي توسط اين رصدخانه و از فضا قابل سنجش است.

کد خبر 392434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha