چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در شورای اداری خوزستان که به ریاست معاون اول ریاست‌جمهور برگزار شد به تصمیم سازمان حفاظت محیط‌زیست برای انتقال آب سرشاخه‌‌های کارون اعتراض کردند.

آن‌طور كه در گزارش ايسنا آمده است، اعتراض قاسم ساعدي، نماينده مردم دشت آزادگان فراتر از بحث به جدال لفظي هم كشيد. او پس از جروبحث با رئيس سازمان محيط زيست در جمع خبرنگاران گفت:رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با يك لابي پشت پرده سياسي و بدون مطالعه، مجوز انتقال آب خوزستان را صادر كرده و گفته است كه انتقال آب از نظر محيط‌زيست جايز است و مشكلي ندارد؛ درحالي‌كه تاكنون در تاريخ سازمان حفاظت محيط‌زيست، صدور مجوز انتقال آب نداشته‌ايم، چون تالاب‌ها و رودخانه‌هاي خوزستان خشك هستند و ما قبول نداريم آب خوزستان منتقل شود.

مخالفت با انتقال آب از سرشاخه‌هاي كارون از جمله مطالباتي است كه فعالان محيط زيست خوزستاني مدت‌هاست آن را به شيوه‌هاي مختلف پيگيري مي‌كنند.

  • ضرورت اعمال مديريت صحيح

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست اما همزمان با اعتراضات نمايندگان خوزستان گفت: با توجه به شرايط خوب منابع آبي استان خوزستان، مديريت صحيح منابع آبي منجر به رفع مشكل تالاب‌هاي استان خواهد شد.

براساس گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان محيط‌زيست ، عيسي كلانتري ضمن انتقاد از بهره‌وري پايين آب در استان خوزستان افزود: با توجه به منابع آبي استان، بايد مشكل حقابه تالاب‌ها به‌طور كامل حل شود و پيشرفت آبگيري ۵۰درصدي براي تالاب‌هاي استان با توجه به اين منابع آبي قابل‌قبول نيست.

كلانتري با اشاره به موضوع ريزگردها به‌عنوان يكي از چالش‌هاي مهم محيط‌زيستي كشور اظهار كرد: با توجه به شرايط ريزگردها در استان خوزستان بايد توجه ويژه‌اي به وضعيت تالاب‌هاي شادگان، هورالعظيم، ميانگران و بامدژ خوزستان شود.

به گفته رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، ريزگردها و تالاب‌ها دو چالش مهم محيط‌زيستي استان خوزستان است كه با توجه به عدم‌مواجهه استان با مشكل آبي و تأثير احياي تالاب‌ها در مقابله با ريزگردهاي داخلي، تأمين حقابه رودخانه كارون و تالاب‌ها بايد در دستور كار قرار گيرد.كلانتري گفت: با توجه به شرايط خوب منابع آبي استان خوزستان، مديريت صحيح منابع آبي منجر به رفع مشكل تالاب‌هاي استان خواهد شد.

وي با تأكيد بر اين موضوع كه ديگر زماني براي هدردادن آب وجود ندارد، تصريح كرد: با توجه به شرايط كنوني منابع آبي در كشور، اصلاح روندهاي نادرست مديريت منابع و مصارف آب بايد در اولويت قرار گيرد.

وي حذف حقابه محيط‌زيستي تالاب‌ها و رودخانه‌ها در استان خوزستان و تخصيص اين سهم به كشاورزي با راندمان پايين را يكي از چالش‌هاي مهم محيط‌زيستي خوزستان برشمرد و اظهار كرد: زماني سيلاب‌هاي دشت‌هاي خوزستان با ايجاد پوشش گياهي و ايجاد رطوبت در خاك، مانع توليد ريزگردها بودند اما امروز، ايجاد سدها، همچنين حذف آب از دشت‌ها و انتقال آن به بخش‌هاي كشاورزي، تالاب‌ها را با محدوديت آبي روبه‌رو كرده است.

كلانتري ادامه داد: ايجاد طوفان‌هاي گردوغبار يكي ديگر از پيامدهاي اين رفتار نادرست با منابع آبي بوده كه نتيجه آن آسيب ديدن مردم به‌ويژه كشاورزان بوده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست اشاره‌اي هم به مصرف بالاي آب براي توسعه نيشكر استان داشت و گفت: توجه ويژه به صرفه‌جويي و كاهش مصرف آب براي توسعه نيشكر همچنين عدم‌كاشت محصولات پرمصرف آبي همچون برنج به‌ويژه در فصل تابستان براي اصلاح روند مديريت منابع آبي استان خوزستان بسيار ضروري است.

به گزارش همشهري، عيسي كلانتري كه همواره معضل آب يكي از محورهاي اصلي اظهاراتش را تشكيل مي‌دهد، پس از انتصاب به رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست در نخستين نشست خود با اصحاب رسانه اعلام كرد: در كشور ما بدون اغراق بالاي 70درصد مشكل محيط‌زيست، آب است و از اين‌رو نبايد روند كنوني كشور ادامه پيدا كند. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي در مقام يك منتقد جدي از سياست‌هاي آبي كشور ظاهر مي‌شود كه بخش عمده‌اي از بحران آب ناشي از توسعه ناپايدار كشاورزي است كه بيش از 10سال وي در مسند وزارت مديريت آن را برعهده داشته است.

  • انتقال آب خط قرمز خوزستان است

علاوه بر نماينده مردم دشت آزادگان و هويزه، جواد كاظم‌نسب‌الباجي، نماينده مردم اهواز در حاشيه شوراي اداري خوزستان در اعتراض به تصميم كلانتري اعلام كرد: رئيس سازمان حفاظت محيط‌‌زيست به جاي انجام وظيفه اصلي خود، اعلام‌ كرده كه در خوزستان آب به اندازه كافي وجود دارد و مي‌توان نسبت به انتقال آن اقدام كرد. اين نماينده مجلس افزود: رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور توجهي به وضعيت ريزگردها در استان خوزستان و خشك شدن تالاب‌ها و نخلستان‌هاي اين استان ندارد. در استان خوزستان واقعا در زمينه آب در مضيقه هستيم و بحث انتقال آب خط قرمز خوزستان است.

مجيد ناصري‌نژاد، نماينده مردم شادگان هم در جمع خبرنگاران اظهار كرد: با آقاي كلانتري، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در حاشيه شوراي اداري خوزستان صبحت كردم و وي نه‌تنها نامه خود را انكار نكرد، بلكه با صراحت تمام و اصرار گفت، خوزستان مشكل آب ندارد، ولي مشكل مديريت آب دارد. كلانتري در نامه خود به‌طور كلي گفته كه خوزستان آب مازاد دارد و انتقال آب از خوزستان مشكلي ندارد؛ پس اين انتقال براي صنعت، كشاورزي و شرب و... است. وي افزود: اين حرف آقاي كلانتري كاملا غلط است و همه به وضوح مي‌بينند كه مشكل جدي آب داريم و همه تالاب‌‌ها، نخلستان‌ها و دشتستان‌‌هاي ما مشكل دارند و مردم گرفتار هستند. علي‌عسگر ظاهري، نماينده مسجدسليمان و هدايت‌الله خادمي، نماينده ايذه هم در اعتراض به نامه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، انتقال آب را خلاف مصلحت خوزستان دانستند.

کد خبر 392431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha