چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اعضای ائتلاف ناتو حکم انتصاب ینس استولتنبرگ را به عنوان دبیرکل این ائتلاف نظامی تا اواخر سال ۲۰۲۰ تمدید کرده و بدین‌ترتیب به او اجازه داده شد مدت شش سال دبیرکل این ائتلاف باشد.

ینس استولتنبرگ که اول اکتبر ۲۰۱۴ برای نخستین بار به دبیرکلی ناتو رسید اکنون با تمدید حکمش دو سال دیگر یعنی تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ به کار خود ادامه خواهد داد.

تمدید حکم او در این سمت با حمایت تمام عیار آلمان و آمریکا به عنوان اصلی‌ترین اعضای ائتلاف نظامی ناتو انجام شد و آنها از تلاش‌های استولتنبرگ برای افزایش هزینه‌های دفاعی در اروپا تقدیر کردند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ترزا می، نخست وزیر انگلیس هر دو روز سه‌شنبه 21 آذر ابقای  به استولتنبرگ را در اين سمت به او تبریک گفتند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اگر استولتنبرگ تا پایان این دوره دبیرکل ناتو باقی بماند تبدیل به اولین دبیرکل این ائتلاف از زمان فوت مانفرد وورنر، دبیرکل آلمانی اسبق ائتلاف در سال ۱۹۹۴ خواهد شد که شش سال در این سمت باقی مانده است.

این پست همواره در اختیار یک مقام اروپایی قرار می‌گیرد و استولتنبرگ در زمانی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به اختلافات میان کشورش و بسیاری از همپیمانان آن در ناتو بر سر مسائل سیاست خارجی دامن زده توانسته مهارتش را در ایجاد اتفاق‌نظر نشان دهد.

استولتنبرگ ۵۸ ساله که در ماه آوریل با ترامپ در کاخ سفید دیدار کرده و در ماه مه میزبان او در شهر بروکسل بود؛ اظهار داشت: روابط ترانس آتلانتیک برای او در مدت زمان باقی مانده از سمتش یک اولویت خواهد بود.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارتباط با روابط میان آمریکای شمالی و اروپا اظهار کرد: وظیفه اصلی من حفظ این اتحاد است.

استولتنبرگ همچنین لحنی آشتی‌جویانه‌تر را نسبت به مقام قبل از خود یعنی آندرس فوگ راسموسن در قبال مسکو در پیش گرفته اما در عین حال ناظر بر بزرگ‌ترین طرح تقویت نظامی ناتو از زمان پایان جنگ سرد تا کنون در واکنش به اقدام سال ۲۰۱۴ روسیه در انضمام شبه جزیره کریمه به خاک خود بوده است.

او اظهار داشت: من به گفت‌وگو با روسیه معتقدم اما در عین حال اینجا هستم تا امنیت اروپا را تضمین کنم.

کد خبر 392425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha