چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گونه‌ای جدید از پنگوئن‌های ماقبل تاریخ در نیوزیلند کشف شده‌است، گونه‌ای بسیار بزرگ که دانشمندانی که استخوان‌های آن را کشف کرده‌اند در ابتدا متوجه نشدند با چه نوع جانداری سر و کار دارند.

براساس گزارش نيچر، اين گونه جديد كه به اواخر دوران پالئوسن، در حدود 60-56 ميليون سال پيش تعلق دارد،‌ قدر درحدود 1.65 متر داشته‌است، يعني هم‌قد يك انسان معمولي و در زمان شنا قد او به 1.77 متر نيز مي‌رسيده‌است. وزن اين جاندار نيز درحدود 100 كيلوگرم تخمين زده‌شده‌است.

اين جاندار كه كوميمانو بيسه‌آ ناميده مي‌شود، يكي از بزرگترين پنگوئن‌هايي است كه تاكنون در زمين زندگي كرده‌است، و با اختلافي اندك پس از پنگوئن دوران ائوسن كه قدي برابر دو متر و وزني 115 كيلوگرمي داشت، رتبه دوم بزرگترين پنگوئن‌هاي جهان را به دست آورده‌است.

استخوان

اگرچه اين پنگوئن بزرگترين گونه موجود نيست، اما در دسته اولين پنگوئن‌هاي غول‌پيكر زمين قرار دارد. اولين تكه‌هاي استخوان اين پنگوئن در سال 2004 توسط آلن تنيسون محقق موزه تپاپا كشف شد. فسيل ديگر پنگوئن‌هاي غول‌پيكر به 42-35 ميليون سال پيش بازمي‌گردد و از اين رو بايد آنها را به دوران ائوسن نسبت داد. محققان براين باورند بزرگتر شدن ابعاد بدن پنگوئن‌ها كمي پس از ازبين‌رفتن نيروي پرواز در اين پرنده‌ها ظهور كرده‌است.

تنيسون بقاياي فسيل اين پنگوئن را در ساحل اوتاگو در نيوزيلند كشف كرد و در ابتدا نمي‌دانست استخوان‌ها به چه موجودي تعلق دارند. پس از سال‌ها بررسي و تحقيق روي تكه سنگ حاوي فسيل،‌ محققان دريافتند استخوان‌ها به يك پرنده تعلق دارد، اما پرنده‌اي بسيار بزرگ.

پنگوئن جديد كوميمانو نامگذاري شده‌است كه به زبان مائوري به معني پرنده بزرگ است و بيسه‌آ نيز برگرفته از نام مادر تنيسون است. تشخصي شباهت‌هاي ميان اين پنگوئن باستاني با پنگوئن‌هاي مدرن بسيار دشوار است. درحال حاضر بزرگترين پنگوئن جهان پنگوئن امپراطور است كه قدي برابر 1.1 متر دارد، اما پنگوئن كوميمانو به احتمال زياد جانداري ترسناك و توانمند بوده‌است.

تنيسون مي‌گويد اين پنگوئن قدي هم‌اندازي انساني عادي داشته و بسيار مقاوم و ورزيده بوده‌است تا بتواند براي شكار در شيرجه‌هاي طولاني و عميق دوام بياورد. اين پنگوئن از آن دسته پرنده‌ها نبوده كه كسي بتواند آن را زنده شكار كند زيرا قدرتش از انسان‌ها بيشتر بوده‌است. تعداد اين پنگوئن‌ها به مرور زمان و با افزايش تعداد پستانداران دريايي به دليل افزايش رقابت برسر منابع غذايي و زيستگاه كاهش يافته‌است.

کد خبر 392414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha